Mateusz Morawiecki miniszterelnök saját zsebéből fizetett a privát Facebook-profilján közzétett bejegyzések hirdetéséért. Ez több mint félmillió zlotyjába került – számolta ki a lengyel Wirtualna Polska. Mint hozzáteszik, a kormányfő idén „majdnem mindent, amit miniszterelnökként és képviselőként keresett" közösségi oldalak népszerűsítésére, illetve a Jog és Igazságosság (PiS) kormánypárt kampányára fordította.
Morawiecki Facebook-profilja 2019. augusztus 5-én jött létre, alig több mint két hónappal a parlamenti választások előtt. Ma nagyjából 315 ezer felhasználó követi fiókját ami egy 38 milliós Lengyelországban nem számít túl acélos teljesítménynek. Orbán Viktor az 1,2 millió hazai követőjével, talán nem túlzás állítani, hogy kenterbe veri.
A Facebook szabályzata szerint a weboldalon megjelenő politikai hirdetések finanszírozása nyilvános adatnak számít. Ez alapján nagyjából kétezer posztot toltak meg hirdetési pénzzel, amely az elmúlt ciklusban Morawiecki profilján jelent meg – olvasható a cikkben.
„Majdnem 765 000 zloty” – állapította meg Bianka Mikolajewska a „Drága csata. Morawiecki egy vagyont költött önreklámra és kampányra” című cikkében.
Összehasonlításképpen a lengyel újságíró azt is megnézte, ezzel szemben mennyi pénzt költött Donald Tusk, az ellenzék miniszterelnök-jelöltje a Facebook-bejegyzéseinek népszerűsítésére. Kiderült, hogy a Polgári Platform 550 ezer követővel rendelkező vezetője mindössze 18 poszt népszerűsítéséért fizetett, meglehetősen szerény 35 ezer zlotyt, azaz 3 millió forintot.
A magyar politikusok behozhatatlan előnyre tettek szert – de nem is saját zsebből fizetik
Morawieczki egetverő, átszámítva 70 millió forintos költése persze lehet, hogy csak Lengyelországban számít soknak. A Facebook anyavállalata, a Meta hirdetési összesítő oldalának tanúsága szerint Orbán Viktor magyar kormányfő oldalára – legalábbis amióta nyilvános az adatbázis – 160 millió forintot költöttek eddig, igaz itt a Fideszt nevezték meg hirdetőnek. Ez persze szinte így is eltörpül azok mellett a költségek mellett, amit a magyar kormány, vagy a Fidesz saját magára fordított, vagy amennyiből a Megafon kormánypárti influenszereit vagy a kormánybarát lapokat reklámozzák.Mark Zuckerbergéknek jó fizető partnerei egyes ellenzéki politikusok is: Márki-Zay Péter oldalára két címen is fizették a hirdetési pénzeket: az egyik számláló 112 milliónál áll, a másik pedig 108-nál, utóbbinál a kormanyvaltok.hu volt a finanszírozó. Persze itt érdemes hozzátenni, hogy itt összességében közel 8600 hirdetésről van szó, ami a nagyon komoly mennyiségnek számít és legnagyobb része a 2022-es választási kampányra datálódik.
Eddig százmilliós nagyságrend felett költöttek még Dúró Dóra és Karácsony Gergely oldalára is előbbinél 636, utóbbinál 2281 hirdetést futtattak meg nagyjából hasonló összegből. Előkelő helyen van még Dobrev Klára oldala is, aki 88 és fél millió forintnál jár, igaz ebből 1570 hirdetés jött ki eddig.
„Mateusz Morawiecki privát profilján az első hirdetéseket (a 2019-es kampányidőszakból) és az utolsó hirdetéseket (2023 szeptembere és októbere között) a Jogi és Igazságügyi Választási Bizottság finanszírozta. Összesen 245 000 zlotyt költöttek erre a célra" – erősítette meg a lengyel Miniszterelnöki Hivatal a lapnak. Hozzátettek azt is: a Facebook-profilban található többi hirdetést a miniszterelnök saját zsebből fizette.
Tehát 2020 februárjától 2023 augusztusáig több mint 520 000 zlotyt utalt a Metának (a Facebook tulajdonosának), „ami egy varsói garzonlakásnak vagy egy nagyobb kisvárosi lakásnak az ára” – teszi hozzá a lap.
????️https://t.co/ilmw7O3TW4
— Wirtualna Polska (@wirtualnapolska) October 26, 2023
Od 2020 r. za reklamę prywatnych wpisów na Facebooku @MorawieckiM zapłacił ponad pół miliona. W 2023 r. na promocję na Facebooku i kampanię @pisorgpl wydał wszystko, co zarobił jako premier i poseł. Co ciekawe jeszcze sporo oszczędził.
????️@BMikolajewska pic.twitter.com/yW6ONRbHAq
Mind közül legdrágább az egyik 2020-ban megjelent poszt volt, amelyben a miniszterelnök arra buzdította az embereket, hogy kövessék profilját. A WP szerint Morawiecki legalább 30 000 zlotyt fizetett a reklámjaiért.
Ráadásul idén is a miniszterelnök költötte a legtöbb pénzt egyetlen bejegyzés népszerűsítésére: az itthonról is ismerősen csengő „Betartjuk a szavunkat! Megvédjük a lengyel családokat, és olyan országot építünk, amely törődik a jövőjükkel” – üzenetű posztra 10 000 és 15 000 zloty közötti közötti összegeket fordított.
A portál hangsúlyozza, hogy Morawieckinek nem ezek voltak az egyetlen idei politikai jellegű kiadásai. „A Jog és Igazságosság online fizetési nyilvántartása szerint a miniszterelnök október 6-án több mint 52 ezer zlotyt utalt át a párt számlájára, amelyet a választási kampányra szántak” – olvashatjuk.
A cikkben azt is írják, hogy
Morawiecki szinte mindent amit keresett, a Facebook promóciójára és a PiS kampányára költötte.
A lengyel miniszterelnök vagyonnyilatkozatából kiderül, hogy 2023 januárja és augusztusa között miniszterelnökként és képviselőként összesen 27,5 ezer zlotyt keresett havonta, ami 2,4 millió forintot jelent átszámítva. Ez egyébként a 2018-as magyar miniszterelnöki fizetésnek felel meg és nagyjából egy két bizottsági hellyel megtámogatott magyar országgyűlési képviselő jövedelmével van egy szinten.