A befektetőket a héten valószínűleg az autópiac állapotáról napvilágot látó adatok érdeklik majd a legjobban a Wall Street-en. Az autópiaci számoknak külön jelentőséget adhat, hogy a nemrég Steve Eisman, a Bloombergnek adott interjújában komoly aggodalmának adott hangot a rosszabb minőségű autóhitelekkel kapcsolatban. Eisman az a szakértő, akiről A nagy dobás, eredeti címén a The Big Short című film főhősét mintázták. A jelzálogpiaci válság kirobbanására időben spekulálni kezdő befektető szerint egyébként a bankok könyveiben szereplő hitelek minősége jelenleg nagyon jónak tekinthető az autóhitelek kivételével.
A nagy részvénypiaci áremelkedés közepette a piacnak ez a szegmense meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtott eddig az idén. A szakértők előrejelzései szerint márciusban 17 millió új autót értékesíthettek az Egyesült Államokban. Ez jónak tekinthető, ugyanakkor elmaradhat a tavaly év végi 12 éves rekordnak számító 18,4 millió járműtől.
Kapcsolódó
Ez az adat ugyanakkor, ha a 12 hónapos átlagot nézzük, már csökkenő tendenciát mutathat, ami arra utalhat, hogy az eladások már korábban tetőztek, és az autóárak esés előtt állnak. Ennek pedig nem csak az autógyártókra és -kereskedőkre lehetnek kellemetlen hatásai.
A Morgan Stanley pénteki elemzése szerint például 2021-ig a használtautó-árak 25-50 százalékkal is eshetnek Amerikában, miközben idén már az újautó-értékesítések és a lízingből kifutó autók száma is rekordot dönthet.
Brad Lammensdorf, az AdvisorShares Ranger Equity Bear ETF menedzsere szerint használtautó-lavina ömölhet a piacra. A nagy készletek oda vezettek, hogy a hitelezési standardok nagyon fellazultak, s az emberek nyakig ülnek az autóvásárlási hitelekben. Ennek egyenes következménye lesz, hogy a nem fizető hitelek aránya meredeken emelkedni fog - tette hozzá.
A piac érzi ezt, a széles S&P 1500-as index autókereskedőket tömörítő alindexe 6,5 százalékot esett az év eleje óta, miközben a piac egésze szépen emelkedett. Eközben egy adat szerint az átlagos idő, ameddig egy autó raktáron áll, mielőtt vevőre találna, 70 napra emelkedett március közepén - ez a legmagasabb érték 2009 júliusa óta.
Az autópiac ugyan fontos része az amerikai gazdaságnak, azonban jelentősége korántsem akkora, mint az ingatlanpiacé volt a 2008-as összeomlás előtt.
Azonban ha figyelembe vesszük az autóipart érintő hatásait, s a teljes ellátási láncot, akkor az autópiac megtorpanásának komoly tovagyűrűző hatásai lehetnek. Ha valóban bekövetkezne egy komolyabb megugrás az autófinanszírozáson belül a rossz hitelek arányában, akkor az visszahatna az amerikai fogyasztásra is. Márpedig az amerikai gazdasági növekedés kétharmada függ a belső kereslettől - hívják fel a figyelmet.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!