A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság kezelésének egyik eleme Németországban az átmeneti áfacsökkentés volt, amely gyorsan és jelentősen növelte a németek fogyasztását - idézi a G7 az ezzel kapcsolatos német kutatás eredményét. A német kormány - akkor még Angela Merkel kancellár vezetésével - 2020. június 3-án jelentette be, hogy három százalékponttal, 19-ről 16 százalékosra csökkenti a forgalmi adót, valamint 7-ről 5 százalékra a kedvezményes áfakulcsot.
A lépés július elsején lépett életbe, és december 31-ig volt hatályban. Német kutatók egy csoportja tavaly megvizsgálta, hogy az átmeneti (és egyébként nem túl jelentős) áfacsökkentés milyen hatással volt a fogyasztásra, és meglepően jelentős értékekkel szembesültek: a lépés 34 milliárd euróval növelte a fogyasztást, a hatás nagyrészt a fiatalabb és alacsonyabb vagyonú háztartások körében érvényesült.
Az áfacsökkentés időszakában emellett számos más élénkítő intézkedést hozott a berlini kormány egy összesen 130 milliárd eurós csomag részeként. Például a gyermekes családok anyagi támogatást kaptak, csökkentek a vállalati adók és a kurzarbeit segítségével támogatták az ideiglenes fizetés nélkül maradókat. Emellett a vizsgált időszakba beleesik a karácsony és a nyári vakációszezon, azaz a fogyasztást szezonális jelenségek is erősen befolyásolták.
Ennek kiszűrésére felmérték, hogy az emberek eredetileg mennyit terveztek költeni 2020 második felében, illetve hogy tisztában voltak-e az áfaszabályok változásával. A fogyasztók közül azokra összpontosítottak, akik tisztában voltak az áfaszabályokkal, miután feltételezték, hogy a másik csoport vásárlási döntéseit nem befolyásolta az áfacsökkentés. Ezután megnézték, hogy a két csoport fogyasztási mintái mennyiben tértek el a tervezetthez, illetve a másik csoportéhoz képest. Ez alapján jutottak arra, hogy az áfacsökkentés tíz százalékponttal növelte a tartós fogyasztási cikkek vásárlásának esélyét a vizsgált csoport korábbi (szezonálisan kiigazított) fogyasztási mintáihoz képest.