Joe Biden elnök kormánya lehetővé teszi New York városának, hogy előre lepjen a mérföldkőnek számító, és évek óta húzott-halasztott programmal, amely az alsó-Manhattanbe behajtó járműveket fizetésre kötelezi, miután hétfőn véget ér az úgynevezett nyilvános próbaidőszak. A díjat hivatalosan Central Business District Toling Program-nek nevezik, de értelemszerűen mindenki „dugódíjként” emlegeti.
Pontosan úgy működik majd, mint bármely más hasonló díj a világon, azonban ez lenne az első ilyen az Egyesült Államokban – közölte a CNN.
Mindez jövő tavasszal lép életbe, és 9 dollártól 23 dollárig terjedő sarcot kell majd megfizetni, legalábbis a tervek szerint.
„Ez a program kritikus fontosságú New York City hosszú távú sikere szempontjából" – mondta Kathy Hochul New York-i kormányzó.
A dugódíj egyben a több mint fél évszázados erőfeszítések csúcspontját, és egy politikai vita végét is jelenti a metropoliszban. Ugyanis annak ellenére, hogy számos New York-i polgármester és állam kormányzója támogatta már az ötletet, a külső kerületekben és a külvárosokban lévő személygépkocsi- és teherautó-tulajdonosok valahogy mindig meg tudták fúrni a javaslatokat.
Végül a New York-i tömegközlekedés elkerülhetetlen fejlesztése volt egy olyan nyomos indok, ami a díj bevezetésének tervét is felpörgette.
A javaslat szerint Manhattanben a 60. utcától délre, tehát a Central Parktól Manhattan déli csücskéig, a teljes turisztikai belvárost (Rockefeller Center, Empire State Building, World Trade Center, Wall Street stb.) magába foglaló területen vezetik be a behajtási díjat. A zóna a szűken vett belvároson túl, jelentős lakóterületet is magában foglal: összesen mintegy 8 kilométer hosszú és 2-3 km széles, közel egymillióan lakják.
Ez az a városrész ahova naponta 700 000 autó, taxi és teherautó özönlik be, gyakorlatilag a világ egyik legforgalmasabb területe, közlekedési szempontból az Egyesült Államok egyik legkeményebb gócpontja.
New Yorkban minden remény szerint ez működni fog, ahogy egyébként itthon is működhetne – érvelt egy évekkel ezelőtti cikkében Vitézy Dávid, volt BKK-vezér a dugódíjak bevezetése mellett.
A New York-i útdíj kimondott célja, hogy naponta legalább tíz százalékkal csökkentse a torlódási zónába belépő járművek számát, emellett öt százalékkal mérsékelje a zónában megtett kilométerek számát.
A díj támogatói azzal is érvelnek, hogy ezáltal több figyelmet kap majd a tömegközlekedés immáron elodázhatatlan fejlesztése is. A dugódíj ugyanis fontos bevételi forrást jelent majd a város 100 éves tömegközlekedési rendszerének korszerűsítését célzó jövőbeli beruházások 15 milliárd dolláros finanszírozásához.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!