Oroszországban a háború kezdetén bevezetett európai és amerikai gazdasági korlátozások, illetve a nyugati vállalatok önkéntes embargói miatt csillagászati magasságba emelkedtek az autóalkatrészek árai - derül ki a Moscow Times beszámolójából. Az átlagos drágulás 31 százalék, és ez mindössze két hónap alatt, februártól áprilisig következett be.
Ágazati szakértők szerint a rubel árfolyamának hullámzása, a szállítás megszervezésének nehézségei és a tartalék alkatrészek hiánya hajtja a csillagos ég felé az árakat. A gondok már a koronavírus-járvány előtt kezdődtek, így az eleve akadozó utánpótlást szárították ki végleg a nyugati szankciók.
A kormány intézkedései, a félig legális import és nem eredeti alkatrészek használata nem sokat segített a drágulás megfékezésében. Vészesen fogy a raktárkészlet - mondta a Kommerszant napilapnak Alekszej Guljajev, az egyik nagy autóforgalmazó, az Avilon igazgatóhelyettese. Becslése szerint két-három hónapra elegendő tartalék maradt.
Plusz egyharmad
Február vége és április vége között a lökhárítók ára 33, a fényszóróké 32, a sárhányóké 31, az ajtóké, motorháztetőké és hűtőrácsoké 30 százalékkal nőtt. Ehhez képest az üveg alkatrészek 26 százalékos átlagos drágulása szinte nem is sok.
Aki Fordot vett Oroszországban, és ütközött mostanában, az elátkozza a napot, amikor az amerikai márka mellett döntött, mert a Fordok karosszériaelemeiért 83 százalékkal kell többet fizetni most, mint az év elején - derül ki a baleset-biztosítók adataiból. A Subaruk, Mercedesek és BMW-k tulajdonosai 40 százalékos drágulással néznek szembe. A Lexusok, Toyoták és Hyundaiok alkatrészei 15-20 százalékkal drágultak.