Megnyithatja az utat az elektromos rollerek használata előtt a brit kormány azzal, hogy kezdeményezte az ország közlekedési szabályrendszerének felülvizsgálatát - adta hírül a Bloomberg. Egy generáción belül ez lehet a legnagyobb változás ezen a téren - Nagy-Britanniában érvényben vannak olyan közlekedési szabályok, amelyeket még 1835-ben fogadott el a parlament. A londoni vezetés a kezdeményezéssel egyrészt modernizálni akarja a közlekedést, másrészt azon a címen, hogy elhárítsák az útból az innováció előtt álló akadályokat, 90 millió fontos alapot hozott létre a mobilitással kapcsolatos kísérletek állami támogatására. (Ez 33,38 milliárd forint, a budapesti Megyeri híd építési költségének kicsit több mint fele.)
Fordulópont
Fordulópontnál vagyunk a jövő közlekedésével kapcsolatban, mivel forradalmian új technológiák jelentek meg, amelyek hatalmas lehetőségeket rejtenek magukban - fejtegette a Bloomberg cikke szerint Jesse Norman, a brit kormány közlekedési minisztere. A cél az lenne, hogy olyan stratégiát dolgozzanak ki, amely lehetővé teszi az újítások kínálta lehetőségek kiaknázását. Az egyik ilyen forradalmi változás az elektromos rollerek megjelenése, ám a dolog nem ilyen egyszerű.
Az európai villanyrolleripar a Bloomberg adatai alapján 150 millió dollár tőkét (42 milliárd forint a Kőröshegyi völgyhíd építési költségének négyötöde) kapott tavaly tőketársaságoktól. Emellett számos amerikai versenytárs, mint például a Lime and Bird Rides Inc. szintén több száz millió dollárt gyűjtött és agresszíven terjeszkedik Európa-szerte. Eközben a jelenleg érvényben lévő brit törvények szerint az elektromos rollerek motorral hajtott szállítóeszközök, amelyek után adót kellene fizetni, vezetőiknek pedig jogosítvánnyal és biztosítással kellene rendelkezniük.
Ráadásul az 1835-ben elfogadott Highways Act jogszabály leszögezi, hogy a gyaloglásra szánt utak kizárólag a gyalogosok közlekedésére használandók. Ebből az következik, hogy a közlekedés úgynevezett utolsó kilométerének megtételére kitalált járművek, köztük az elektromos rollerek használata erősen korlátozott kísérleteket leszámítva tilos.
Üzleti modellek
A technikai fejlődésen túl új üzleti modellek is megjelentek a közlekedésben, elég az Uber-féle taxizásra gondolni. Ez szintén sok kormányt arra késztetett, hogy újragondolja a városi közlekedés szabályait. A brit vezetés egyebek mellett arra hivatkozik a szabályozás nagy felülvizsgálatát indokolva, hogy a dugók évente nagyjából kétmilliárd font kiadást okoznak az adófizetőknek. (Ez 741 milliárd forint, ami a budapesti 4-es metró költségének több mint 1,6-szerese.)
Ugyanakkor a kormányszóvivő hangsúlyozza, hogy nincs napirenden olyan törvény benyújtása a parlamentnek, amely legalizálná az elektromos rollerek használatát. Egyelőre csak a felülvizsgálati folyamat elindításáról van szó, amelynek alapján a törvényhozás engedélyezheti a nyilvános kísérleteket. Ezek mutathatják majd meg végül a változtatások lehetséges irányát.
Fontos szempont, hogy olyan közlekedési modelleket, módszereket akarnak kikísérletezni, amelyek segítik a közúti forgalom károsanyag-kibocsátásának nullára csökkentését. Ebben az érintett cégek is segíthetnek, ahogy azt Párizsban teszik, ahol névtelenül gyűjtött statisztikai adatokat szolgáltatnak az ügyfeleik közlekedési szokásairól.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!