A jelenlegi 9 százalékról 19 százalékra emelné a román kormány a cukros üdítőitalom áfáját, ám ágazati szakemberek szerint ez a teljes piacra kihatással lesz, mivel adóügyileg nem lehet elkülöníteni a cukrozott termékeket, a cukrot nem tartalmazóktól - írta a Maszol.
Jelenleg a 9 százalékos csökkentett áfát termékkód alapján alkalmazzák. Nem tudjuk, hogy ez alkalommal milyen módszertant akarnak alkalmazni, azonban nehéz különbséget tenni olyan termékek között, melyek azonos adókóddal vannak nyilvántartva – nyilatkozta a Ziarul Financiar gazdasági napilapnak Alice Nichita, a Coca-Cola HBC Románia fenntarthatósági menedzsere.
Az érintett vállalatoknak az sem egyértelmű, hogy az áfaemelés szigorúan csak a cukrozott termékekre vonatkozik-e majd vagy azokra is, melyek hozzáadott cukrot ugyan nem tartalmaznak, cukorpótló édesítőket azonban igen.
Cukrozott vagy édesítőszerezett
Az Országos Cégnyilvántartó (ONRC) adatai szerint az üdítőitalok romániai piacának értéke, beleértve az ásványvizeket is, évi hétmilliárd lej (571 milliárd forint) körül van. Arról, hogy ebből pontosan mennyit tesznek ki a cukrozott italok, nincsenek pontos információk, becslések szerint négymilliárd lej körüli összegről van szó. Ez azt jelenti, hogy az áfa 10 százalékponttal történő emelése éves szinten 400 millió lejt hozna az államkasszának.
A bukaresti pénzügyminisztérium adatai szerint a legnagyobb hazai üdítőital-gyártó a Coca-Cola HBC, melyet a Quadrant Amroq Beverages, a Pepsi képviselője, és a Borsec ásványvizet is palackozó, borszéki székhelyű Romaqua követ.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!