Közel 195 ezren dolgoznak az autóiparban Romániában - idézte a Maszol az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) jelentését. Ez a negyedik legnagyobb létszám az Európai Unióban a német (919 ezer), a francia (238 ezer) és a lengyel (214 ezer) után. Románia megelőz egy sor, több gépkocsit gyártó országot, amilyen Olaszország, Csehország, Szlovákia vagy Magyarország.
Ha az autóiparban dolgozók számát a feldolgozóipari alkalmazottak összlétszámához arányítjuk, akkor Románia az első helyen áll az EU-ban, holtversenyben Szlovákiával. Idehaza a feldolgozóiparban dolgozók 15,7 százalékát foglalkoztatja az ágazat, beleértve az alkatrészgyártást is. Ez jóval magasabb az Európai Unió 8,6 százalékos átlagánál.
A legnagyobb európai autógyártónak számító Németországban az ágazatban adja a feldolgozóipari munkaerő 11,3 százalékát. Csehországban 13,7, Spanyolországban 8, Olaszországban pedig mindössze 4,7 százalék az autóiparban dolgozók részaránya a feldolgozóiparon belül.
Ami a termelékenységet illeti Romániában egy ágazati dolgozóra évi 2,5 legyártott gépkocsi jut, míg az EU-s átlag 7,4. A spanyoloknál egy ágazati munkavállalóra 18 autó jut. Ezután Szlovénia és Szlovákia következik 13,2, illetve 12,8 autó / dolgozó / év mutató alapján. Ez azt jelenti, hogy a két romániai autógyár elavult, nagy élőmunka-igényű technológiát használ, az ágazatban magas az alkatrészeket gyártó beszállítók aránya.