Véleménycikkben kritizálta Soros György, a milliárdos befektető a legnagyobb internetes társaságokat - számolt be a CNBC.com. A közösségi médiát a kaszinókhoz hasonlította, valamint azzal vádolta az ezt üzemeltető cégeket, hogy becsapják a felhasználókat, amikor manipulálják azok figyelmét.
A Project Syndicate oldalon megjelent kritikai hangvételű írásában Soros külön kiemelte a Facebook és a Google szerepét. Szerinte az innovációban korábban élenjáró társaságok mára a fejlődés korlátaivá váltak, ahogy egyre nagyobb befolyásra tettek szert.
Csak idő kérdése és az amerikai internetes társaságok globális dominanciája komoly törést kell elszenvedjen - írja a miliárdos. A közösségi médiacégek szerinte szándékosan függőséget generálnak a felhasználókban, amelynek az a célja, hogy mesterségesen terelje azok figyelmét szolgáltatásaik felé.
Soros szerint a Facebook és a Google egyaránt abból profitál, hogy a felhasználókat minél hosszabb időre próbálja magához kötni. A cégek mérete miatt a tartalomszolgáltatók készségesen beállnak a sorba, s elfogadják azt, amit a két nagy cég rájuk kényszerít, ez azonban csak arra jó, hogy a két nagy cég még több profitot termeljen.
Ugyanakkor úgy véli, a valóságban a két cég kiemelkedő profittermelő képessége nem köszönhető másnak, mint végső soron annak, hogy nem vállalnak felelősséget semmiért, ami megjelenik platformjaikon.
Ezek a cégek arra hivatkoznak, hogy ők csak az információ továbbadásában játszanak szerepet. Azonban a valóság az, hogy az információelosztásban közel monopolhelyzetben vannak, emiatt olyanok, mint a közszolgáltató cégek. Épp ezért, szigorúbb szabályozás alá kellene őket vetni, hogy megmaradjon ezen a piacon a verseny, az innováció, valamint a fair és egyenlő hozzáférés - írja a befektető.
A Facebook és a Google nőnek, egyre több szolgáltatást próbálnak magukhoz csatolni, amelyeket felhasználóik számára nyújthatnak. Soros szerint alaposan kiaknázzák azt az adatmennyiséget, amelyet begyűjtenek és ezt diszkriminatív árazási technikákhoz használják fel. Mint írja, a közösségi médiacégek becsapják felhasználóikat, manipulálják azok figyelmét és a saját üzleti céljaiknak megfelelően alakítják azokat, mesterségesen generálnak keresletet szolgáltatásaik iránt. Ez nagyon káros lehet, különösen a kamaszok esetében.
Szerinte sok hasonlóság van az internetes platformok és a szerencsejáték cégek között. A kaszinók külön technikákat dolgoztak ki annak érdekében, hogy a fogyasztókat olyan mértékben szippantsák be, hogy azok a végén nem csak azt a pénzt játsszák el, amijük van, hanem azt is, amijük nincs. Soros szerint a közösségi médiacégek ráveszik az embereket arra, hogy feladják függetlenségüket. Ez a hatalom, amellyel képesek befolyásolni az emberek érdeklődését, ráadásul alig néhány kéz kezében koncentrálódik.
Az egyik legnagyobb veszély Soros szerint az, hogy ezek a rettenetesen sok adattal rendelkező vállalatok szövetséget kötnek autoriter vezetésű államokkal, ami olyan totalitárius kontrollt eredményezhet, amilyet még George Orwell sem tudott elképzelni. Ez először Oroszországban és Kínában következhet be Soros szerint. Úgy véli, az európai szabályozó hatóságok jóval messzebbre látnak a kérdésben, mint az amerikaiak, amikor a társadalompolitikai kérdésekről van szó. Példaként hozza fel azt a Bizottsági határozatot, amely 2,4 milliárd eurós büntetést szabott ki a Google-re tavaly a szabad verseny korlátozása miatt. Az ilyen, és ehhez hasonló intézkedésekkel a szabályozó hatóságok végül feldarabolhatják a technológiai cégeket - véli a magyar-amerikai milliárdos.
A fotó forrása: Bryan Bedder/Getty Images for Concordia Summit/AFP.