A Mengyelejev Proszpekt tankhajó majdnem négy hete horgonyoz a lengyelországi Gdansk kikötőjében, mert nem tudja kiüríteni a tartályaiban lévő 50 millió dollárt érő kőolajat. A gond az, hogy szállítmánya az abból a több millió tonnányi szennyezett orosz nyersanyagból származik, amely miatt egy hónapja gondok vannak Európa olajellátásával - kezdi életképpel helyzetjelentését a Bloomberg. Normális esetben gyorsan kipumpálnák a 700 ezer tonna olajat, hogy azt üzemanyaggá és más termékkel dolgozzák fel az európai finomítókban.
Az olajszennyezés okozta kár akkora, hogy kezelése már politikai szintű beavatkozást igényel. A héten Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök személyesen is bekapcsolódott a kiutat kereső tárgyalásokba, de csak annyit tudott mondani, hogy nagyon nehéz, kemény egyeztetések folynak a háttérben.
Kapcsolódó
A szennyezett kőolaj a napi 1,4 hordó olajat szállító Barátság vezetékbe került, amelynek a tengerpart, illetve Fehéroroszország, Lengyelország és Németország, továbbá Csehország, Szlovákia és Magyarország felé van leágazása. Jól mutatja, milyen nagy ez a mennyiség, hogy éppen ennyi Líbia teljes napi kitermelése. Az olajat beszennyező klóros anyag súlyos kárt okozhat a finomítókban.
Leállások minden felé
A szennyezés miatt Németországban le kellett állítani az egyik legnagyobb finomítót, a francia Total kezében lévő Leuna üzemet, Lengyelországban és más országokban hozzá kellett nyúlni a stratégiai tartalékokhoz, hogy pótolják a kieső nyersanyagot. Ezen túl még Nyugat-Európa távolabbi részein is a megszokottnál kisebb kapacitással folyik a kőolaj-feldolgozás. Ez a helyzet két kérdést vet fel: hogyan lehet technikailag kiküszöbölni a problémát, illetve ki fizeti az egyre magasabbra növekvő költségeket?
Az előbbivel kapcsolatban az első nyitott kérdés, hogy az oroszok hová helyezik el a frissen kitermelt olajat, amelyet nem tudnak exportálni, mert a Barátságban még mindig bent van a szennyezett nyersanyag? Van-e elég tárolókapacitásuk vagy visszaveszik a kitermelést? Az említett mennyiség a napi 11,2 milliós orosz olajkitermelés nagyjából tizede.
A szennyezett kőolajat tisztához keverve lehet felhasználni, mert így csökkenthető károsanyag-tartalmának koncentrációja. A gond az, hogy ezt nagyon figyelmesen kell végezni: szakértől szerint egy a tízhez kell keverni a nyersanyagot és nagy kérdés, hogy honnan szerzik be a tízszeres mennyiségben szükséges szennyezetlen kőolajat.
Elszálló költség
Ahogy telnek a hetek úgy emelkednek a költségek - mondták el a Bloombergnek Londonban, Genfben és Moszkvában dolgozó kereskedők nevük elhallgatását kérve, mert nem szeretnék, hogy az oroszok betartsanak nekik nyilvános megjegyzéseikért. A kiadásokat immáron összesen egymilliárd dollárra taksálják (ebből fel lehetne építeni a budapesti 4-es metró több mint felét), miután a finomítók csak hordónként 10-20 dolláros diszkonttal hajlandók átvenni a szennyezett olajat. Az oroszok szerint 20 millió, független források szerint 40 millió hordó olaj vesztegel a Barátság vezetékben.
A költségek elszámolásának kritikus eleme, hogy ki a felelős a károkozásért és ki fizeti a tisztítás árát. A kőolajvezetéket üzemeltető orosz állami vállalatot, a Transznyeftyet Nyikolaj Tokarev vezeti, aki Vlagyimir Putyin államfő régi KGB-s szövetségese. A feladó a szintén állami Rosznyefty, amelynek élén egy másik Kremlhez közeli nagyágyú, Igor Szecsin áll. A hivatalos álláspont szerint egy kis magánkézben lévő olajvállalatnál keveredett a szennyező anyag az exportálandó olajba.
Világpiaci hatás
A szennyezési ügy jelentős előre nem látott tényező a világ olajellásában, amely elkerülhetetlenül hatással van a fekete arany árára, mivel csökkenti a közepes minőségű nyersanyag (ilyennek minősül az urali olaj) mennyiségét - mondja Harry Tchilinguirian, a BNP Paribas árupiaci kereskedője. A politikai egyeztetés után a Transznyefty június 10-ére ígérte a Lengyelországba irányuló olajszállítások felújítását.
Szlovákia és Magyarország felé már hamarabb helyreállíthatják a megszokott rendet, ami pedig a kikötői ellátást illeti, az oroszokra jellemző grandiózus beavatkozással megszervezték a tartálykocsis, vasúti szállítást. Így a helyzet lassan javul. Amíg azonban nem cseng le végleg a válság - amely az említett magánolajcég távoli telephelyén keletkezett -, addig tovább kavarja a hullámokat Európa olajpiacán és a költségek tovább emelkednek, senki sem tudja, meddig.