A 18 milliárd eurós adóreformcsomag egyrészt a károsanyag kibocsátás megadóztatásáról, másrészt a kis- és közepes jövedelműek terheinek enyhítéséről szól.
A klímasemlegesség elérésének jegyében született adóreform előirányozza, hogy a felhasználók 2022 júliusától felárat fizetnek a szén-dioxid-kibocsátás miatt, amely az első évben 30 eurót jelent tonnánként, majd évente folyamatosan emelkedő ütemben egyre többet. Ez együtt jár a benzin árának növekedésével. Ennek ellensúlyozására az adóreform különböző enyhítéseket tartalmaz, elsősorban a kis- és közepes jövedelműeknek.
Az ellentételezés egyik eleme, hogy a személyi jövedelemadó második szintjén lévő adózók esetében a jövedelemadó 2022 júliusától 35 százalékról 30 százalékra, míg a harmadik szinten lévőké 2023-tól 42-ről 40 százalékra csökken.
A korábban bevezetett családi adókedvezmény éves szinten gyerekenként 1500 euróról 2000 euróra emelkedik.
Az adóreform-csomag része az úgynevezett klíma-bónusz, amely a szén-dioxid-adóból befolyó összegeket - regionális felosztási elv szerint - visszajuttatja az embereknek. Ennek alapján a jól kiépített tömegközlekedéssel rendelkező városokban élők évi 100 euró, míg a vidéki lakosság - ahol az emberek jobban rá vannak szorulva az autó használatára - évi 200 euró támogatást kapnak.
Az adóreform célja egyfelől a kitűzött klímavédelmi célok elérése, másfelől az adófizetők terheinek enyhítése és a környezetkímélő beruházások támogatása, ezáltal a fenntartható gazdasági fejlődés és versenyképesség növelése, és nem utolsó sorban az osztrák államadósság csökkentése - hangsúlyozta az MTI szerint Gernot Blümel pénzügyminiszter.