A legendás francia TGV szupervasút egyik még legendásabb szerelvénye tett látogatás Csehországban, hogy népszerűsítse egy hasonló cseh szupervasút építésének ötletét - írja a Radio Praha. Ez a szerelvény 1981-ben 380 kilométer/órás sebességet ért el, amellyel sebességi rekordot állított fel. A cseheknél nem fog így száguldani, de a nagyközönség közelről megismerkedhet vele.
Az érdeklődés nem is marad el: a szerelvényt több száz közlekedésmániás cseh várta a prágai főpályaudvaron, annak ellenére, hogy 2018-ban nyugdíjba vonult. Bár Csehországban épült ki Európában a legsűrűbb vasúthálózat, egyelőre a maximális tempó, amit a helyi szerelvények hátszélben el tudnak érni, 160 kilométer/óra. Ez messze van a francia vagy a német gyorsvasutak sebességétől.
A cseh nemzeti vasútipálya-fenntartó cég azonban előállt egy tervvel,a mely szerint a szomszédos országokhoz gyorsvasúti kapcsolatokat építenének ki. Ezt 13 részletben 2025 és 2050 között építenék ki. A hálózat elkészülte után napi 130 ezer utast szolgálhatna ki. Drezda, Wroclaw, Katowice, Pozsony és Bécs így semmi perc alatt elérhetővé válna Prágából.
Az első szakasz a fővárost és Brnót kötheti össze, és tíz éven belül elkészülhet. A költségeket 700 milliárd koronára (több mint 11 ezer milliárd forint) becslik, ami évente nagyjából 40 milliárdos (630 milliárd forint, majdnem másfél budapesti 4-es metró építési költsége évente) kiadást jelentene. (Kinek lesz pénze ezek után megfizetni a várható jegyárakat? - tehetnők fel a kérdést, a szerk.)
A kész hálózaton 320 kilométer/órás sebességgel repesztenének a szerelvények. A cél az lenne, hogy az utasok a jelenlegi felével vagy harmadával rövidebb idő alatt érhessék el úti céljukat.