A ZAP statisztikái szerint 2018-ban a négy szlovákiai autógyár, a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia, a nagyszombati PSA és a nyitrai Jaguar Land Rover üzemeiben gyártott gépkocsik száma meghaladta az 1 millió 80 ezret. Ez 55 ezer gépkocsival több, mint az egy évvel korábbi, amikor enyhe visszaesés volt tapasztalható és az eddigi legnagyobb szám az ország történetében.
Az autóipari szövetség adatai szerint Szlovákia tavaly is megőrizte világelsőségét az egy főre eső gépkocsigyártásban, ezer lakosra számítva 198 autót gyártottak az országban 2018-ban. Ez a szám 2017-ben 189, 2016-ban 191, 2015-ben pedig 184 volt - írja az MTI. (Sztrájkbizottság alakulhat a győri Audinál.)
Alexander Matusek, a ZAP elnöke a tavalyi gyártási adatokat nagyon jónak minősítette. Ugyanakkor rámutatott: az autóipar rendkívül "igényes" év előtt áll, mivel az ágazatra a közeljövőben jelentős változások várnak, leginkább a légszennyezést visszafogó törvényi szabályozás miatt. Elmondta: az uniós célkitűzések azzal számolnak, hogy 2030-ig az autógyártás 30 százalékát olyan autóknak kell kitenniük, amelyek légszennyezése nulla százalék. Kifejtette: ezek gyártási folyamata hosszabb, drágább, és igényesebb, ugyanakkor az átállás folyamata az alkalmazottak jelentős részének átképzését is szükségessé teszi, valamint számolni kell a foglalkoztatottság csökkenésével.
Tavaly ismét emelkedett Szlovákiában az újonnan eladott gépkocsik száma, elérte a 111 ezer 865-öt, ami mintegy három és fél ezerrel volt több, mint egy évvel korábban. Az összes tavaly eladott új gépkocsiból valamivel több mint 98 ezer volt személyautó, ebben a szegmensben a növekedés mintegy 2 százalékos volt. Az országba tavaly egyénileg mintegy 71 és fél ezer gépkocsit hoztak be, ezek átlagos életkora magasabb volt, mint egy évvel korábban. A tavaly az országban újonnan regisztrált összes gépkocsi 57 százalékát tették ki az új autók.
A Szlovákiában tavaly eladott új gépkocsik sorában az üzemanyag felhasználást tekintve több mint 18 százalékkal csökkent a dízel motoros autók száma, ugyanakkor a benzinmotoros autóké mintegy 14 százalékkal emelkedett. A továbbra is csak elenyésző piaci részesedésű villanyautókból tavaly Szlovákiában 40 százalékkal többet adtak el, mint egy évvel korábban, összesen 293 darabot. A hibridmeghajtású gépkocsik eladása ugyanakkor csaknem 19 százalékkal csökkent, összesen 249 ilyen új autó talált gazdára.
Az egyes gépkocsi típusok eladásait tekintve tavaly is folytatódott az elmúlt évek trendje, emelkedett az úgynevezett városi terepjárók (SUV) eladásának aránya, a felső közép kategóriás gépkocsiké pedig csökkent. Az SUV kategóriába tartozó autókból Szlovákiában tavaly először adtak el többet, mint a korábban a piac legerősebb szegmensének számító alsó középkategóriás gépkocsikból. Mindkét szegmens a piac mintegy harmadát uralja.
Szlovákiában tavaly az autóipari ágazat termelése az ipar teljesítményének 46,8 százalékát adta. Ez majdnem 3 százalékponttal nagyobb az egy évvel korábbinál.
Az autóipar az ipari exportból 2018-ban 35 százalékkal részesedett, akárcsak 2017-ben. Az ágazatban közvetlenül foglalkoztatottak száma az utóbbi négy évben 125 ezerről csaknem 160 ezerre nőtt. Az autóipar, a V4-es országok (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közül Szlovákiában termeli a GDP legnagyobb hányadát, 13 százalékát. Ez az arány Magyarországon 10, Csehországban 9, Lengyelországban pedig 3,8 százalék - közölték.