A megállapodás megköttetett - jelentette ki Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, miután az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodást (NAFTA) Mexikó estén felváltották egy kétoldalú egyezménnyel. Kanada (a NAFTA harmadik szereplője) csatlakozhat, ha akar - tette hozzá. A NAFTA egyébként egy 1,2 ezer milliárd dolláros regionális kereskedelmi megállapodás lenne a felek között. Az új megállapodás révén a feldolgozóipari munkahelyek visszatérnek az USA-ba, és minden rendben lesz - legalábbis Trump szerint, aki már ingatlanpiaci vállalkozóként is az alkudozás művészének nyilvánította magát.
A Financial Times (FT) szerkesztői szerint azonban az új szerződés jelentőségét meglehetősen eltúlozta - ékes bizonyítékul arra, amit életrajzírói mondanak róla, nevezetesen, hogy saját maga kiváló promótere. Az új egyezség közel sem tekinthető a NAFTA átfogó megújításának, legfontosabb része, amely újraszabályozza az autóimportot a legjobb esetben nélkülözi a hatékonyságot, rosszabb esetben kifejezetten káros.
Kapcsolódó
Itt az ideje
Az USA elnöke az elmúlt egy évben az FT érékelése szerint végrehajtó hatalmával visszaélve országa legkülönbözőbb kereskedelmi partnereire vetett ki büntetővámokat. Az üzleti napilap szerkesztői szerint itt az idő, hogy a kongresszus visszavegye az ellenőrzést az amerikai kereskedelemről kötött nemzetközi szerződések felett, és megkövetelje az ésszerűség és átláthatóság visszaállítását ezen a téren! Magyarán nem kellene hozzájárulnia az új szerződéshez.
Miről van szó?
Bár sok részlet még nem ismert, azt azért összességében megállapíthatjuk, hogy a megállapodás nagyrészt csak kozmetikázza a NAFTA-ban foglalt feltételeket. A legfontosabb változás, hogy magasabb elvárásokat támaszt az autók és alkatrészeik eredetének igazolásával kapcsolatban.
Ennek az lenne a célja, hogy kiüsse a kínai részegységeket a gyártási láncból - mármint, hogy azok Mexikón keresztül ne juthassanak be a NAFTA kedvező kereskedelmi feltételi közé -, illetve hogy visszacsalogassa a termelést az USA-ba. Az utóbbi érdekében a termelés egy részét magasabb béreket élvező munkavállalókkal kell elvégeztetni.
Az autógyártók ugyan elég rugalmasak ahhoz, hogy kikerüljék az új elvárásokat, azaz nagyobb részben fenntartsák jelenlegi beszállítói láncaikat, de azért a változások tovagyűrűző hatásai komoly károkat okozhatnak. A kereskedelmi korlátozások mindig áremelkedéshez vezetnek. Ez most sem lesz másként, miután a beszállítói láncok bonyolultabbá válnak és a termelés egy része az USA-ba költözik. Ez segíteni fogja az európai, dél-koreai és japán autóexportot az USA-ba, amire Trump ismét kedvenc módszerével, újabb büntetővámok bevezetésével válaszolhat.
Nem csak ez a baj
Nem csupán az új szabályok rosszak, hanem az is, ahogy a szerződést megkötötték. Mexikó főként belpolitikai okokból feladta ígéretét, hogy csak Kanadával és az USA-val hármasban hajlandó tárgyalni a NAFTA módosításáról. Az országban elnökválasztás volt: Manuel Obrador, az új államfő nem akarta aláírni az elődje, Enrique Nieto által előkészített dokumentumot.
Ahelyett, hogy Trumppal izmozna, inkább választási ígéretei teljesítésére, a bűnözés, a szegénység és a korrupció visszaszorítására akar koncentrálni. Nieto viszont a szerződéssel meg akarta kötni utóda kezét, mert a mexikói elitet aggasztja, hogy baloldali Obrador Mexikó "negyedik átformálását" ígéri.
Ezzel viszont meggyengítették Kanada alkupozícióját és az amerikai elnök kezére játszottak, aki kétoldalú megállapodásokkal akarja felváltani a többoldalúakat, mert ezekben jobban tud erőszakoskodni tárgyalópartnereivel.
Kanada
Eredménytelenül zárult az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalásának immár negyedik napja tartó fordulója pénteken kanadai és amerikai tisztviselők között. A Reuters információi szerint a két ország tisztviselő szerdán ülnek tárgyalóasztalhoz ismét, hogy egy olyan megállapodásra jussanak, amelyet mindhárom ország aláírhat.Sosem örömteli dolog Trumppal szembe menni, mert aki ezt teszi, azt kedvére pocskondiázza, ám az FT szerkeszői úgy vélik, hogy az amerikai kongresszusnak fel kellene vennie az elé hajított kesztyűt. Sehova se vezet, ha továbbra is csak panaszkodnak az elnök kiszámíthatatlan hatású büntetővámjai miatt.
Az amerikai elnök egyébként jelezte a Kongresszusnak, hogy a kereskedelmi egyezmént november végére alá akarja írni. A megállapodás szövegét október 1. körül tennék közzé a Reuters szerint.
A fotó forrása: Hérika Martinez/AFP