A francia elnökválasztási kampány elképesztő fordulatok sorozatát hozta. A jobboldali és a baloldali előválasztást is esélytelen jelölt nyerte, majd Francois Fillonról (képünkön), a republikánusok jelöltjéről kiderült, hogy szenátor korában vitatható tanácsadói megbízásokat adott feleségének és gyerekeinek.
Részben az emiatt kirobbant botrány hatására a tavaly év végén még sehol sem álló Emmannuel Macron centrista jelölt - aki augusztusban alapította politikai mozgalmát - előlépett a választás esélyesévé, ugyanis a felmérések szerint akár ő, akár Fillon kerül szembe a második fordulóban Marine Le Pennel, a radikális jobboldali Nemzeti Front elnökjelöltjével, győzni fog.
Nincs vége
Lehet azonban, hogy ezzel nincs vége a fordulatoknak - derül ki a Bloomberg cikkéből. Az elmúlt hetekben Fillont sokan már leírták, ugyanis büntetőeljárást indítottak ellene a hatóságok azzal a gyanúval, hogy fiktív szerződés alapján, munka nélkül fizetett tanácsadói díjat feleségének. Eközben Macron nem sokkal lemaradva követte Le Pent a közvélemény-kutatások adatai szerint. Két közhangulat-méréssel foglalkozó cég azonban úgy véli, nem lefutott a meccs.
Egyikük, a kanadai Filteris szerint sokkoló fordulatot hozhat a versenyben, hogy Fillon a célegyenesben beelőzi Macront, s így ő lesz Le Pen ellenfele a második körben május 7-én. A cég nem hisz a közvélemény-kutatások eredményét összegző Bloomberg Composite mutatónak, amely hat százalékpontos előnyt mutat a centrista jelölt javára mérsékelt jobboldali ellenfelével szemben.
Más módszer
A Filteris nem hagyományos módon méri az esélyeket, azaz nem a szavazók összetételét tükröző mintákat alakít ki, amelynek tagjait megkérdezi várható döntésükről, hanem az internetes fórumokon folyó fecsegés alapján próbálja előre jelezni a várható eredményt. A cég, amelynek megrendelője a GlaxoSmithKline gyógyszeripari óriás és a francia hadügyminisztérium, azért jött létre, hogy internetes megítélésük javításában segítse főként vállalati ügyfeleit.
A világhálón folyó fecsegés alapján Fillon az első fordulóban a szavazatok 22 százalékát, Macron a 21,2 százalékát, Le Pen a 23,5 százalékát szerezheti meg. A cég nem árulja el, milyen algoritmusokat használ, csupán annyit mondanak, hogy minőségi és mennyiségi szempontokat is érvényesítenek.
Ennél fontosabbnak tartják reputációjukat, amit azzal támasztanak alá, hogy eltalálták Donald Trump amerikai elnökválasztási győzelmét és Fillon váratlan előválasztási sikerét.
Fekete doboz
A Filteris és a hozzá hasonló cégek azért sikeresek, mert megrendelőik úgy látják, ki tudják küszöbölni a hagyományos közvélemény-kutatók hiányosságait - mondja Jeremie Mani, a Netino cég társigazgatója. Ez a vállalat mások mellett a Danone élelmiszer-ipari multi és a Le Figaro című lap megrendelésére eltávolítja az internetről a cégek számára kínos tartalmakat.
Mani szerint gondot okoz a hangulatfelmérők titkolózása módszereikkel kapcsolatban, ugyanis így nehéz megmondani, mennyire megbízhatóak az információik. Egyfajta fekete dobozt kínálnak.
Nem a közvélemény-kutatás új formájáról van szó, mivel módszertanuk nem ellenőrizhető, eredményeik nem igazolhatóak ismert kutatási eljárások, adatok alapján. Vizsgálataik ugyanakkor jól kiegészítik a hagyományos közvélemény-kutatásokkal szerezhető információkat.
Az EU is más módszert választott
Az euroszkeptikus Marine Le Pen az Európai Uniónál is kihúzta a gyufát, amely külön programot hozott létre "Les Décodeurs de l'Europe" (magyarul: Európa elemzői) néven. A közösségi média oldalakon futó projekt lényege, hogy Le Pen EU-val kapcsolatos kijelentéseit tényekkel cáfolják meg. Így például hosszú elemzést közöltek arról, hogy miért valótlan az az állítása, hogy az euró rontaná Franciaország versenyképességét - írja a Qz.com.A kezdeményezésről egyelőre keveset tudni, az biztos, hogy az Európai Bizottság tartja fent. Vélhetően része annak az uniós programnak, amelyet az orosz dezinformáció és az álhírek terjesztése ellen hirdettek meg tavaly decemberben. Az unió jövőjét mind a jövő havi francia, mind az őszi német kancellárválasztás is erősen befolyásolja.Gyanús jel
Ez utóbbit támaszthatja alá a szokásos felmérések egy fontos részadata a francia elnökválasztással kapcsolatban. Eszerint a három éllovas szavazói közül Le Pen és Fillon támogatói sokkal elszántabbak, mint Macronéi. A Fillon mögött állók majdnem háromnegyede biztos benne, hogy a mérsékelt jobboldali politikus neve mellé teszi az X-et az április végi voksoláson, míg Macron esetén csak alig több, mint 60 százalékuk mondja ugyanezt.