A pénteken közölt végleges adatok szerint 101 pontra emelkedett a fogyasztói hangulatindex értéke a januári 99,8 pontról. Elemzők valamivel alacsonyabb értékre, 100,9 pontra számítottak. Egy évvel ezelőtt, 2019 februárjában 93,8 ponton állt az index.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 90,5 pontról 92,1 pontra, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 114,4 pontról 114,8 pontra emelkedett.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,4 százalékra csökkent az előző havi 2,5 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,5 százalékról 2,3 százalékra mérséklődött.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a fogyasztói hangulatindex februári értéke megközelítette a 2018 márciusában 101,4 ponton elért csúcsot. A válaszadóknak egyelőre csak kis hányada említette meg az új koronavírus által okozott járványt a várakozásaikat befolyásoló tényezőként.
Ha az új koronavírus elkezdene terjedni az Egyesült Államokban, annak jelentős hatása lenne a fogyasztási kiadásokra. A fogyasztók valószínűleg kevesebbet járnának üzletekbe, mozikba, színházakba, sporteseményekre, kevesebbet utaznának repülővel. Valószínűleg inkább feltöltenék készleteiket és többet vásárolnának az internet segítségével, de lehet, hogy a nem tartós fogyasztási cikkek nagy része kiesne a vásárlásokból - mutatott rá Curtin, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy az embereket a megelőzést szolgáló higiéniai szabályok betartására kell ösztönözni, és el kell kerülni a pánikot.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében.