Az egy főre jutó átlagos vásárlóerő Európában 2022-ben 16.344 euró – derül ki a " GfK Vásárlóerő Európa 2022" című tanulmányból. A felmérés keretében vizsgált 42 ország között jelentős különbségek vannak: Liechtensteinben, Svájcban és Luxemburgban az emberek vásárlóereje lényegesen magasabb, mint Európa többi részén, míg Koszovóban, Moldovában és Ukrajnában a legalacsonyabb a vásárlóerő. A liechtensteini lakosok például több mint 43-szor annyi pénzzel rendelkeznek, mint az ukránok.
Európai összehasonlításban a vizsgált 42 ország közül Magyarország a 30. helyen áll, itt az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 8751 euró. Ezzel a magyarok több mint 46 százalékkal maradnak el az európai átlagtól.
Budapest fölényesen vezet országos viszonylatban
Magyarország 20 megyéjének elemzése azt mutatja, hogy a top 10-ben kevés változás történt az előző évhez képest, és a magas vásárlóerővel rendelkező régiók meg tudták védeni első helyüket. A tavalyi évhez hasonlóan Budapest áll az első helyen nagy fölénnyel: a fővárosiaknak 11.293 euró jut egy főre vetítve kiadásaira és megtakarításaira. Ez 29 százalékkal haladja meg az országos átlagot. Az egyetlen változás idén, hogy Tolna és Győr-Moson-Sopron a hetedik és kilencedik helyen cserélnek helyet.
A 2021-es évhez hasonlóan a 20 megyéből idén is csak ötnek van átlagon felüli vásárlóereje. Ezek maga a főváros – mintegy megyének tekintve –, valamint Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém megye. Az egy főre jutó 8.815 eurós nettó rendelkezésre álló jövedelemmel Veszprém az országos átlaghoz áll a legközelebb, és 0,7 százalékkal haladja meg azt. „Magyarországon a vásárlóerő az előző évhez képest (7.643 euró) közel 15 százalékos növekedést mutat, azonban érdemes árnyaltan vizsgálni a képet a turbulens gazdasági viszonyok, például a két számjegyűvé váló infláció miatt” – mondta Kui János, a GfK geomarketing magyarországi szakértője.
Az első tíz leggazdagabb település listáját idén is Üröm vezeti, és történt néhány változás a rangsorban: Nádudvar a tavalyi 11. helyről a másodikra ugorva Paksot a harmadik helyre szorította vissza, valamint Tata is bekerült az első tízbe.
Európai szinten Liechtenstein az első
Az európaiaknak 2022-ben összesen mintegy 11 100 milliárd euró áll rendelkezésükre, amelyet élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjra, biztosításra, nyaralásra, mobilitásra vagy akár fogyasztói kívánságokra költhetnek. Ez egy főre vetítve 16 344 eurós átlagos vásárlóerőnek felel meg, ami az előző évhez képest 5,8 százalékos nominális növekedést jelent. Az azonban, hogy a fogyasztóknak ténylegesen mennyi áll rendelkezésükre a költekezésre és megtakarításra, országonként nagyon eltérő, és attól is függ, hogy 2022-ben hogyan alakulnak a fogyasztói árak.
A korábbi évekhez hasonlóan Liechtenstein messze az első helyen áll a vásárlóerő rangsorban: az egy főre jutó vásárlóerő itt 66.204 euró, ami majdnem 4,1-szerese az európai átlagnak. A második és harmadik helyen Svájc és Luxemburg következik: míg a svájciak egy főre jutó vásárlóereje 41 758 euróval majdnem 2,6-szorosa az európai átlagnak, addig a luxemburgiak egy főre jutó vásárlóereje 37.015 euró. Ez majdnem 2,3-szor magasabb, mint az európai átlag.
Összességében a 42 vizsgált országból 16 az európai átlag felett van. Ezzel szemben 26 olyan ország van, ahol az egy főre jutó vásárlóerő az átlag alatti – köztük Spanyolország, amely az egy főre jutó 15.314 euróval valamivel az európai átlag alatt van. A tavalyi évhez hasonlóan Ukrajna a sereghajtó: az országban dúló háború miatt az ott élők egy főre vetítve mindössze 1.540 euróval rendelkeznek, ami valamivel több mint 9 százaléka az európai átlagnak. A top 10-ben szereplő többi ország egy főre jutó vásárlóereje is nagyon magas, legalább 47 százalékkal az európai átlag felett van.
A vásárlóerő tavalyi mérsékelt növekedése után idén ismét emelkedik, Európában átlagosan közel 6 százalékkal. Ez a vásárlóerő-növekedés azonban csak részben ellensúlyozza a világjárvány és az ukrajnai háború okozta meredeken emelkedő inflációt, amely sok európai országban kétszámjegyű. Az emelkedő energiaáraktól való félelemmel és a jövőbeli gazdasági fejleményekkel kapcsolatos bizonytalansággal együtt az emberek valószínűleg több pénzt tesznek félre, és a nagyobb vásárlásokat a későbbre halasztják
- mondta Filip Vojtech, a GfK kiskereskedelmi szakértője.