A 2019-ben Nagy-Britanniában piacra dobott élelmiszeripari termékek csaknem negyede vegán, 2019-re pedig 65 százalékra nőtt azoknak a briteknek a száma, akik kipróbáltak már valamilyen húshelyettesítőt - írja a brit Guardian online változata.
Százalékok, húsok, vélemények
A lap a Mintel piackutató cég kutatását idézi, amely szerint 2017-es 28 százalékról 2019-ben 39 százalékra emelkedett azok aránya, akik ugyan esznek még húst, de csökkenteni szeretnék a húsfogyasztásukat. A cég számításai szerint a húsmentes élelmiszerek eladása 40 százalékkal 816 millió fontra (321,5 milliárd forint) nőtt 2019-ben.
Ennek ellenére a kutatás szerint a döntő többség, 88 százalék még mindig eszik vöröshúst vagy baromfit, és a britek mindössze 1 százaléka folytat vegán életmódot. A felmérésből az is kiderül, mi az előnye annak, ha kevesebb húst fogyaszt valaki: a britek 25 százaléka a környezetre gyakorolt pozitív hatását emelte ki, míg 32 százalék szerint javítja az egészséget. A válaszadók közel harmada - 31 százaléka - pedig azt mondta, pénzt spórolnak azzal, hogy a hús helyett mást fogyasztanak.
Húsmentes spórolás?
Arra a kérdésre, mi az előnye annak, ha kevesebb húst esznek, a fogyasztók 25 százaléka megemlítette a környezet javítását, 32 százalékuk pedig azt állította, hogy hozzájárult az egészség javításához.
Kate Vlietstra, Mintel kutatója elmondta, hogy a húsmentes termékek népszerűségéhez többek között hozzájárult a flexitarian étkezés - azaz, amikor a főleg növényi alapú táplálkozás mellett alkalmanként húst és halat is fogyaszt valaki - elterjedése, illetve az, hogy a fogyasztók egy része szerint a növényi alapú táplálkozás egészségesebb.
Nem csak a briteknél veszít népszerűségéből a húsfogyasztás, a következő időszakban az Európai Unióban is ez várható. Legalábbis egy uniós előrejelzés (angol nyelvű pdf) szerint a 2018-as, egy főre jutó 69,3 kilogrammos átlagos uniós húsfogyasztás 68,7 kilóra csökkenhet 2030-ra. A fogyasztás várható visszaesését pedig többek között a húspótlók iránti egyre növekvő igény okozhatja a jövőben.