A Toyota Motor Corp. két leányvállalatával, a Daihatsu miniautó-gyártóval és a Hino teherautó-gyártóval együtt összesen 9,75 millió autót értékesített 2012-ben, amivel vezeti az autógyártók rangsorát. A második helyen a GM áll 9,3 millióval, a harmadikon a Volkswagen 9,1 millióval. A Toyota 23 százalékkal bővítette eladásait, aminek fő oka az alacsony bázis, vagyis az, hogy 2011-ben több természeti katasztrófa is visszavetette a cég termelését. Emellett sokat segítettek a japán kormány autóvásárlás-támogatásai akciói is, amelyekkel a környezetbarát járművek elterjedését igyekeznek ösztönözni. A Toyota benzin-elektromos hibrid meghajtású típusai és a Daihatsu három-négyliteres átlagfogyasztású miniautói nagy haszonélvezői ezeknek a programoknak.
Elemzők szerint a Toyota teljesen felépült a 2011-es csapások után és - hasonlóan a többi japán céghez - hasznát látja az amerikai újautó-piac erőteljes feltámadásának. A befektetők azóta fogadták vissza kegyeikbe a céget, amióta a jen határozott gyengülésnek indult a dollárral szemben. A korábbi erősödés - amelynek nyomán 75,35 jen/dolláros árfolyam is kialakult - az átlagnál is jobban sújtotta a céget, mivel teljes autógyártásának nagyobb hányada kerül ki hazai gyáraiból, mint versenytársainak. Az árfolyam jelenleg kicsit 91 jen felett alakul.
Piros pont Japánnak és az USA-nak
A Toyota 12,9 százalékról 14,4 százalékra növelte részesedését az amerikai piacon tavaly, értékesítése 27 százalékkal, 2,08 millió autóra emelkedett. A hazai piacon 35 százalékos növekedést értek el, így 2,41 millióra nőttek az eladások. A cég adatai szerint Európában - ami magában foglalja az EU-n kívüli Kelet-Európát és esetleg Törökországot is, két százalékkal, 840 ezerre ment fel az értékesítés.
A cég 2013-ban 9,91 millió autó eladását tervezi, aminek elérésében elemzők szerint elsősorban a kínai-japán viszony romlása akadályozhatja meg. Ha a dél-kínai tengeren lévő három kis sziget vitatott hovatartozása miatt kialakult ellentét mélyül, akkor felerősödhet a japán autókkal szembeni bojkotthangulat a világ legnagyobb autópiacán. Ez tavaly ősszel komolyan visszavetette a szigetország cégeinek üzletét Kínában.
A Toyota 2008-ban taszította le a világ legnagyobb autógyártójának járó trónról a GM-et, amely ezt megelőzően 77 éven át uralkodott. A pénzügyi válság a teljes autóipart visszavetette, így 2010-ig nem változott a helyzet, míg 2011-ben csak a japán cégek szenvedtek a márciusi földrengés, illetve az őszi thaiföldi árvizek okozta alkatrész-ellátási gondoktól. Tavaly összesen 80 millió autót értékesítettek a világon, ami rekord, 2013-ra 82,7 milliót várnak az elemzők.
Vállalat | Eladott autók (millió) | Változás (2012/11, százalék) |
Toyota* | 9,75 | 22,6 |
General Motors | 9,29 | 2,9 |
Volkswagen | 9,07 | 11,2 |
Hyundai/Kia** | 7,12 | 8,6/9,3 |
Nissan | 4,94 | 5,8 |
Ford*** | 4,87 | n. a. |
Honda | 3,82 | 19,0 |
Suzuki**** | 2,89 | 6,2 |
Peugeot-Citroen | 2,82 | -17,5 |
Renault | 2,55 | -6,2 |
*Toyota márkanév alatt 8,72 milliót értékesített
**Hyundai: 4,41 millió, Kia: 2,71 millió, utóbbi rekord a cég történetében
***2011-es adat
****két éve az első növekedés
Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés