A Toyota Motor Corp. két leányvállalatával, a Daihatsu miniautó-gyártóval és a Hino teherautó-gyártóval együtt összesen 9,75 millió autót értékesített 2012-ben, amivel vezeti az autógyártók rangsorát. A második helyen a GM áll 9,3 millióval, a harmadikon a Volkswagen 9,1 millióval. A Toyota 23 százalékkal bővítette eladásait, aminek fő oka az alacsony bázis, vagyis az, hogy 2011-ben több természeti katasztrófa is visszavetette a cég termelését. Emellett sokat segítettek a japán kormány autóvásárlás-támogatásai akciói is, amelyekkel a környezetbarát járművek elterjedését igyekeznek ösztönözni. A Toyota benzin-elektromos hibrid meghajtású típusai és a Daihatsu három-négyliteres átlagfogyasztású miniautói nagy haszonélvezői ezeknek a programoknak.

Elemzők szerint a Toyota teljesen felépült a 2011-es csapások után és - hasonlóan a többi japán céghez - hasznát látja az amerikai újautó-piac erőteljes feltámadásának. A befektetők azóta fogadták vissza kegyeikbe a céget, amióta a jen határozott gyengülésnek indult a dollárral szemben. A korábbi erősödés - amelynek nyomán 75,35 jen/dolláros árfolyam is kialakult - az átlagnál is jobban sújtotta a céget, mivel teljes autógyártásának nagyobb hányada kerül ki hazai gyáraiból, mint versenytársainak. Az árfolyam jelenleg kicsit 91 jen felett alakul.

Piros pont Japánnak és az USA-nak

A Toyota 12,9 százalékról 14,4 százalékra növelte részesedését az amerikai piacon tavaly, értékesítése 27 százalékkal, 2,08 millió autóra emelkedett. A hazai piacon 35 százalékos növekedést értek el, így 2,41 millióra nőttek az eladások. A cég adatai szerint Európában - ami magában foglalja az EU-n kívüli Kelet-Európát és esetleg Törökországot is, két százalékkal, 840 ezerre ment fel az értékesítés.

A cég 2013-ban 9,91 millió autó eladását tervezi, aminek elérésében elemzők szerint elsősorban a kínai-japán viszony romlása akadályozhatja meg. Ha a dél-kínai tengeren lévő három kis sziget vitatott hovatartozása miatt kialakult ellentét mélyül, akkor felerősödhet a japán autókkal szembeni bojkotthangulat a világ legnagyobb autópiacán. Ez tavaly ősszel komolyan visszavetette a szigetország cégeinek üzletét Kínában.

A Toyota 2008-ban taszította le a világ legnagyobb autógyártójának járó trónról a GM-et, amely ezt megelőzően 77 éven át uralkodott. A pénzügyi válság a teljes autóipart visszavetette, így 2010-ig nem változott a helyzet, míg 2011-ben csak a japán cégek szenvedtek a márciusi földrengés, illetve az őszi thaiföldi árvizek okozta alkatrész-ellátási gondoktól. Tavaly összesen 80 millió autót értékesítettek a világon, ami rekord, 2013-ra 82,7 milliót várnak az elemzők.

Autógyártók sorrendje, 2012
VállalatEladott autók (millió)Változás (2012/11, százalék)
Toyota*                                               
9,75 
22,6
General Motors9,292,9
Volkswagen9,0711,2
Hyundai/Kia**7,128,6/9,3
Nissan4,945,8
Ford***4,87n. a.
Honda3,8219,0
Suzuki****2,896,2
Peugeot-Citroen2,82-17,5
Renault2,55-6,2

*Toyota márkanév alatt 8,72 milliót értékesített

**Hyundai: 4,41 millió, Kia: 2,71 millió, utóbbi rekord a cég történetében

***2011-es adat

****két éve az első növekedés

Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés