Jókora pofont kapott a Volkswagen az amerikai hatóságoktól, amelyek visszautasították a német autógyártó autó-visszahívási tervét - derül ki a BBC tudósításából. A cégnek el kell távolítania egyes dízelmotorjai vezérlő rendszeréből azokat a csaló szoftvereket, amelyek a tesztek becsapásával meghamisították a motorok egy részének károsanyag-kibocsátási értékeit.

Emellett gondoskodnia kell arról, hogy a jövőben ne szennyezzék jobban a levegőt, mint amit a VW ígér. A California Air Resources Board (CARB) álláspontja szerint a javítási terv nem veszi figyelembe kellőképpen, milyen hatásokkal járt a csalás az autók teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és biztonságára. Emellett a javasolt javítás nem megfelelő.

A CARB folytatni kívánja vizsgálatát az ügyben, illetve tovább tárgyal a Volkswagen illetékeseivel a megfelelő megoldásról. A felek viszonya meglehetősen feszült lehet, legalábbis erre utal a testület vezetőjének nyilatkozata.

Reggel, délben, este

A Volkswagen úgy döntött, hogy meghamisítja az emissziós teszteket, majd amikor szakértői körökben ez kiderült, megpróbálta eltussolni az ügyet - mondta Mary Nichols, a CARB elnöke. A hazudozást folytatták, amíg végképp bele nem zavarodtak, és amikor végleg lebuktak megpróbálták letagadni a bűnüket. Ennek eredményeként több ezer tonna nitrogén-dioxid került a levegőbe, ami károsította a kaliforniai lakosok egészségét.

Nem áll jobban a szénája a Volkswagennek a szövetségi Környezetvédelmi Hivatalnál (EPA) sem, az autógyártó leleplezésével kirobbantotta a botrányt. Ez a szervezet is úgy véli, hogy a VW két dízelmotorját érintő javítás terv nem megfelelő. A VW egyelőre nem mutatott megfelelő kiutat a károkozásból - vélik a hatóság szakértői.

Repülnek a nehéz kövek

A Volkswagen közleménye szerint készek a további egyeztetésre a két amerikai hatósággal. Az ügy, amely 600 ezer autót érint az USA-ban, több tíz milliárd dollár kiadást okozhat a vállalatnak. A VW vezérigazgatója, Matthias Müller és az EBA vezetője, Gina McCarthy szerdán egyeztetnek a károsanyag-kibocsátás botránnyal kapcsolatos további teendőkről.

A frankfurti tőzsdén az újabb fordulat ellenére egy-két százalékkal erősödtek a VW részvényei - jelentette az MTI. További fejlemény, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium után, amely az EPA nevében 90 milliárd dollárra perli az autógyártót a környezetvédelmi törvények megsértése miatt, egy kaliforniai bíró közvetítőre bízta a VW és egyes vásárlói közti vita rendezését. Ötszáz amerikai autós magánjogi eljárásában fordult a cég ellen, mondván: megsértette szerződésben vállalt kötelezettségeit.