Az Audi brüsszeli üzeme és annak kálváriája mostanra egyenesen annak szimbólumává vált, hogy az elektromos autókat gyártó egységek fenntartása az uniós piacon túl drágává vált mára. A belga gyár egészen 1949 óta állít elő különböző Volkswagen-modelleket, ám az Audi változatlanul azt tervezi, hogy jelenleg meglévő formájában lekapcsolja és/vagy eladja egy másik autógyártónak.

„Egész pontosan két lehetőség előtt állnak: vagy átalakítják a gyárat a Volkswagen-csoport más modelljeinek és alkatrészeinek gyártására, vagy értékesítik a konkurenciának"

– mondta el Peter D'hoore, a brüsszeli Audi gyár kommunikációs igazgatója az Euronews-nak.

Ugyanakkor az is kiderült, hogy az eddig egyetlen beérkezett ajánlat sem felelt meg a Volkswagen-konszern potenciális vevőkre vagy befektetőkre vonatkozó kritériumainak. (Az Audi is a konszernhez tartozó tíz márka egyike.)

A brüsszeli Audi háromezer embert foglalkoztat, plusz még ezret az úgynevezett kapcsolódó iparágakban. A szakszervezetek pedig nem kis nyomást gyakorolnak az autóipari vállalatra, azt követelve, hogy az üzemet annak az ajánlattevőnek adják, amelyik a legtöbb munkahely megmaradását garantálja. Valamint a belga fővárost szeptember közepén megbénító nagygyűlés után a szakszervezetek további sztrájkokkal és tüntetésekkel fenyegetőztek.

A szakszervezeti tagok nagyrészt azért bírálják nem csupán az Audit, hanem a teljes európai autóipart, mert az elektromos autók gyártására való átállás során eddig elsősorban az átlagemberek számára megfizethetetlen modellek gyártására összpontosított: az Audi brüsszeli gyárában készülő zászlóshajó modell, a Q8 e-tron elektromos SUV listaára például 80 ezer euró körül mozog (több, mint 30 millió forint).

Az autógyártók azonnal nagy nyereséget akartak elérni az elektromos járművekkel, és nem tudnak beletörődni, hogy az átmeneti időszak kevesebb osztalékot és nyereséget hoz majd. Ezért mindent a nagy, fényűző, rendkívül drága modellekre tettek fel, ám ezeket az európai polgárok nem engedhetik meg maguknak. Így most Európában túltermelés van, és ezért akarnak olyan az konszernek, mint a Volkswagen, gyárakat bezárni Belgiumban és Németországban

– mondta Hillal Sor, a Metallos FGTB szakszervezeti képviselője.

A lap megjegyzi, hogy a szakszervezetek nem azt tűzték ki célul, hogy visszatérjenek a belső égésű motor hajtotta autók gyártásához, vagyis ők nem magát az ökológiai átállást és az elektromos autók térnyerését ellenzik.

Az eladási adatok valóban visszaigazolják a szakszervezeti kifogásokat, ugyanis az idei év első nyolc hónapjában mintegy 902 ezer elektromos autót vásároltak az Európai Unióban, ami az összes eladott autó 12,6 százaléka.

Itt a sorsdöntő eredmény: Brüsszel „hadat üzen” Kínának

Arról szavazott az Európai Bizottság pénteken, hogy kivetnek-e újabb büntetővámokat a Kínában gyártott, és onnan importált elektromos járművekre.

A részletekről ITT írtunk bővebben.