Az autók iránti globális keresletet visszavető járvány hatására a Toyota-csoport által szerte a világban értékesített járművek száma több mint másfél millióval, 14,9 százalékkal, 8,9 millióra, az értékesítési árbevétel pedig 19,8 százalékkal, 24 ezer milliárd jenre csökkenhet az április 1-jével kezdődött folyó pénzügyi évben. A működési nyereség 79,5 százalékkal, 500 milliárd jenre (4,66 milliárd dollárra), kilencéves mélypontra süllyedhet. A működési haszonkulcs 8,2 százalékról 2,1 százalékra zuhanhat.
A profit és a haszonkulcsok jelentős csökkenésének dacára a Toyota azt tervezi, hogy több mint egy-egymilliárd jent fordít kutatás-fejlesztésre, valamint tőkeberuházásokra, azaz nagyjából változatlan szinten tartja ezeket a kiadásokat.
Az autógyártásra súlyos csapást mért a Kínából induló, Ázsiára, Európára és Észak-Amerikára gyorsan átterjedő járvány. A fertőző betegség terjedését fékező olyan intézkedések, mint például a mozgásszabadság korlátozása arra késztette a fogyasztókat, hogy elhalasszák az autóvásárlási terveket. A munkavállalók egészségének védelme mellett a kereslet drasztikus csökkenése arra kényszerítette az autógyártókat, hogy állítsák le a termelést gyáraikban.
A Toyota is a világ számos részén függesztette fel a termelést az idei első negyedévben. Kínában március második felében, Európában és Észak-Amerikában pedig most indítja újra a termelést fokozatosan a legnagyobb japán autógyártó.
A március 31-ével véget ért 2020-as pénzügyi évben a Toyota Motor közel 30 ezer milliárd jen, az előző évinél 295,6 milliárd jennel, 1,0 százalékkal kisebb értékesítési árbevétel mellett 1,0 százalékkal kevesebb, 2442,8 milliárd jen működési nyereséget könyvelt el. Az adózás utáni nyereség viszont 10,3 százalékkal, 2076,1 milliárd jenre emelkedett.
A járvány hatását jól tükrözi, hogy a március 31-ével zárult negyedévben a Toyota Motor bevételei éves összevetésben 8,40 százalékkal 7099,8 milliárd jenre csökkentek, a működési haszon 27,48 százalékkal 384 milliárd jenre, a nettó nyereség pedig 86,27 százalékkal, 63,1 milliárd jenre zuhant.
Az elmúlt pénzügyi évben a világgazdaság a mérsékelt növekedési pályáról meredek csökkenésre váltott a kereskedelmi feszültségek és a koronavírus-járvány következményeként. Kínában és több feltörekvő országban az autópiacok teljesítménye jelentősen visszaesett, a fejlett országokban viszont stabil maradt, ami azt eredményezte, hogy a világ egészében csak enyhén csökkentek a járműeladások.
Tojoda Akio, a Toyota elnöke kedden tartott sajtóértekezletén hangsúlyozta, hogy a koronavírus-járvány nagyobb sokkot okozott az autógyártásnak, mint a 2008-as pénzügyi világválság. Egyes elemzők arra számítanak, hogy globálisan nagyjából harmadával csökkennek az autóeladások, ami messze meghaladja a pénzügyi világválság után mért legrosszabb, 11 százalékos értéket.