Autótörténelmet ír a General Motors, a világ holtversenyben legnagyobb autógyártója azzal, hogy az iparág történetében először nőt ültet a vállalat vezérigazgatói székébe. Mary T. Barra (képünkön) a tervezettnél néhány hónappal korábban visszavonuló Daniel F. Akersont váltja január közepén.
Az új vezér helyzetét nem könnyíti meg, hogy méltónak kell lennie elődjéhez. Akersont 2010-ben igazolták a vállalat élére, amikor az amerikai kormány 49,5 milliárd dolláros tőkeinjekcióval megmentette a céget a csődtől, és új vezetőt kerestek a GM élére. Irányításával végrehajtották a elkerülhetetlen költségcsökkentéseket, amit 15 negyedéven át tartó nyereséges működés követett. A GM több mint kilencmilliárd dollár befektetéssel erősítette tevékenységét és hellyel-közzel újra bővíti létszámát.
Valamelyest megkönnyíti viszont az új vezérigazgató helyzetét, hogy a vállalat levetkőzte a Government Motors gúnynevet, mivel a kormány a héten eladta utolsó GM-részvénycsomagját is. Az állam a mentőakció nyomán több mint hatvan százalékos részesedést szerzett a vállalatban. A befektetés és a részvényeladások szaldójaként Washington - azaz az adófizetők - végül 10 milliárd dollárt buktak a nemzeti autóipari ikon megmentésén.
Kora gyermekkorától
Barra apja a GM festőüzemében dolgozott, lányát pici korától kezdve hurcolászta magával az autószalonokba és az autós rendezvényekre. Az amerikai autóipar központjában felnőve igazi detroiti gyermekké vált - erre mondják, hogy benzin folyik az ereiben. Az 51 éves Barra 33 éve lépett be a General Motorshoz. A cég technikumában tanult, majd később munka mellett, vállalati ösztöndíjjal felsőfokú végzettséget is szerzett.
Végigjárta a szamárlétrát: volt beosztott, majd vezető mérnök, üzemvezető, a vállalati személyzeti osztály első embere és 2011-től átvette a GM világszintű termékfejlesztésének irányítását. Ezen a poszton elismerést szerzett azzal, hogy ügyesen csökkenti a költségeket, különösen a bürokrácia visszaszorításával, az egymással átfedésben lévő vezetői posztok megszüntetésével.
Lépjünk oda neki!
Az új vezér két tinédzser gyermek anyja. Menedzsment-tanácsadóként dolgozó férjével együtt - akit a GM-nél ismert meg - több Chevrolet Camarót is birtokolnak. Ez a GM egyik brutális utcai vágtázója. Ms. Barra-t gyakran látják az autógyártó tesztpályáján, amint éppen tövig nyomott gázpedállal döngetve körbe-körbe vizsgálgatja az új modellek képességeit.
Akerson azzal ajánlotta a vállalat dolgozóinak figyelmébe utódát, hogy rendet teremtett a káoszból a termékfejlesztési divízióban. Vezetése alatt született meg néhány új kisteherautó és a Chevrolet Impala, amelyek jó osztályzatot kaptak a Consumer Report fogyasztói magazin tesztjén. A menedzser asszony emellett a hírek szerint a kis fogyasztású motorok és a könnyebb autókarosszériák fejlesztésének is élharcosa.
Szépen csendben
Az új vezérigazgató nem tartozik a GM sokat szereplő menedzserei közé. Konszenzuskereső vezetőként ismerik, aki teamje összehívásával keresi a megoldásokat a problémákra. Gyakran kezdi reggel hatkor a napot. A termékfejlesztés irányítójaként egyik újítása az volt, hogy elküldte a prototípusokkal foglalkozó menedzsereket az autószalonokba. Ott közelebb kerülhettek ahhoz, mit is vár el egy új autótól a mai vásárló.
Visszafogott stílusa ellenére Barra nem puha versenyző. Jellemző, amit egy meetingen mondott nemrégiben: "nem olyan modelleket fejlesztünk, amelyekkel versenyezni kívánunk az adott autó szegmensében. Olyan modelleket akarunk létrehozni, amelyek kategóriájukban megverik versenytársaikat."
Hajrá!
Elemzők szerint az új vezérigazgató legfontosabb feladata az lesz, hogy gondoskodjon a GM további megújításáról. Ennek része, hogy a cég ausztrál leányvállalata, a Holden 2017-ben, közel 65 év után feladja a helyi autógyártást. Az erős ausztrál dollár és a viszonylag szűk piac miatt kényszerültek erre a lépésre.
A GM 2009-es csőd óta számos újdonsággal állt elő, amerikai piaci részesedése ennek ellenére beragadt 18 százalékon. A konnektorból tölthető, elektromos-benzin meghajtású Volt modell, amit az autógyártó szimbolikus új modelljének szántak, nem hasít valami fényesen.
Az európai leányvállalat, az Opel továbbra is veszteséges - a cég nemrégiben döntött arról, hogy kivonja az itteni piacról a Chevrolet-t, amellyel korábban sikerült házon belüli versenyt támasztani az Opellel szemben. Bár az anyavállalat nyereséges, profitja nem annyi, mint amennyit két nagy versenytársa, a Toyota és a Ford kaszál.