Az Avis, a Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt nem tett eleget minden előírásnak, azonban a hétfőn közzétett értékelés szerint az Enterprise és a Sixt mostanra minden szükséges változtatást végrehajtott, az Avis 2019 májusáig, a Europcar - amelynek már a Goldcar is része - 2019 júniusáig, a Hertz pedig 2020 első negyedévéig megteszi a szükséges lépéseket - olvasható az EB oldalán.
Nyomásgyakorlásunknak köszönhetően a számla rendezésekor Önt nem fogja több kellemetlen meglepetés érni, ha autót kölcsönöz. Rendkívül bosszantó, ha a szabadságunkat nem tervezett többletköltségek kifizetésével és bonyolult szerződések átböngészésével kell kezdenünk. Szeretném, ha az európai fogyasztók a lehető leggondtalanabbul tölthetnék szabadságukat, és közben nem kellene aggódniuk a végső számla által okozott kellemetlen meglepetések miatt - mondta Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos.
A vállalatok erre vállaltak kötelezettséget:
Kapcsolódó
- Minden díj feltüntetése a teljes foglalási árban: a fogyasztók számára a weboldalon elsődlegesen feltüntetett ár megegyezik a végső kifizetendő árral. Ennek a díjnak minden további költséget tartalmaznia kell, beleértve bizonyos üzemanyagdíjakat, repülőtéri díjakat, a "fiatal járművezető pótdíját" vagy az "egyirányú autóbérlés" díját, ha a visszavitel helye eltér a felvételi helytől.
- A legfontosabb bérlési szolgáltatások egyértelmű leírása az általános szerződési feltételekben minden nemzeti nyelven: A fogyasztók ne kapjanak pontatlan vagy félrevezető információkat a kölcsönzés főbb jellemzőiről, például a megtett kilométerekről, az üzemanyaggal és a törléssel kapcsolatos feltételekről, a letéti követelményekről.
- Az árajánlatban egyértelműen fel kell tüntetni a választható extra szolgáltatások árát és részleteit, különösen az egyes mentesülési lehetőségeket, amelyek alapján csökken a kár esetén fizetendő összeg. Továbbá világosan fel kell tüntetni, hogy a bérleti alapdíjba milyen kártérítési tételek tartoznak bele, és főként azt, hogy a gépjárművezetőnek mit kell még kifizetnie. A megállapodás előtt a fogyasztónak azt is a tudomására kell hozni, hogy az ár tartalmaz-e további baleset-biztosítási vagy önrészcsökkentő biztosítási tételeket.
Következő lépések
Az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai szorosan nyomon követik a még hátralévő változtatások végrehajtását. Mivel ez az intézkedés az EU-ban működő autókölcsönző magáncégek kétharmadát érinti, más kereskedők - mint például a közvetítők és a kisebb vállalatok - fontos szerepet töltenek be ezen a piacon. A hatóságok és az Európai Bizottság továbbra is figyelemmel kíséri az összes szereplőt annak biztosítása érdekében, hogy azok teljes mértékben tiszteletben tartsák az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat.
Ha a vállalatok nem teljesítik kötelezettségeiket, a fogyasztóvédelmi hatóságok dönthetnek úgy, hogy végrehajtási intézkedésekhez folyamodnak.
Az ügy előzménye, hogy az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóságának koordinációja keretében a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat felvette a kapcsolatot az öt nagy autókölcsönző céggel, miután az EU egész területén egyre több panasz érkezett be az Európai Fogyasztói Központokhoz. Ezek az autókölcsönző cégek a 2017-ben lezárult párbeszéd során javították kereskedelmi gyakorlatukat, szerződéses feltételeiket és belső politikáikat. A Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok azonban nem voltak elégedettek egyes kötelezettségvállalások végrehajtási szintjével, és ezért további fejlesztéseket kértek ezektől a vállalatoktól.