Európa-szerte, ezen belül Magyarországon is egyre ismertebb és népszerűbb az úgynevezett platformalapú munkavégzés. Az EU-ban dolgozók mintegy 11 százaléka nyújtott szolgáltatásokat platformon keresztül. A platformmunka olyan foglalkoztatási forma, amelyben szervezetek vagy egyének egy online platformot használnak azért, hogy más szervezetek vagy egyének számára szolgáltatást nyújtsanak fizetés ellenében.
A platformmunka jellemzője, hogy a fizetett munkát online platformokon keresztül szervezik, a munkában három fél jelenik meg: az online platform, a munkavállaló és az ügyfél. Ezen kívül a platformmunka egy szerződéses jogviszony keretében valósul meg, a munkákat feladatokra bontják és a szolgáltatásokat igény szerint biztosítják. Tipikusan ilyen munka a futárkodás.
A platfrommunkások, tehát többek között a futárok számára kiemelten fontos a rugalmasság - derül ki egy új, a Copenhagen Economics által a Delivery Platforms Europe megbízásából készített tanulmányból, amely beszámol arról is, milyen következményei lehetnek egy esetleges, az európai platformmunkások átminősítésére irányuló uniós szintű politikai kezdeményezésnek.
Több mint 16 ezer futárszolgálatot válaszát elemezték a Copenhagen Economics kutatásában, az eredmények beszédesek.
- A futárok számára a rugalmasság a legfontosabb indok (67%), ami miatt futárkodással foglalkoznak, vagyis az, hogy akkor és úgy dolgozhatnak, amikor és ahogyan akarnak.
- A tanulmány azt is megállapította, hogy a futárok nagy részének, 72 százalékának a platformalapú munkavégzés egy kiegészítő tevékenység, 34 százalékuk tanulóként vállal futárkodást, további egyharmaduk - 34 százalékuk - pedig teljes vagy részmunkaidős munkájából származó jövedelmét egészíti ki a házhoz szállítással.
- A jövedelmüknek átlagosan az 54 százaléka származik a platformmunkából, és átlagban heti 23 órát dolgoznak futárként, ehhez azonban elengedhetetlen az a rugalmasság, amivel szabadon meg tudják választani a munkaidejüket és a munkaórák számát.
- A tanulmány szerint a futárok több mint kétharmada a rugalmasságot helyezné előtérbe a fix munkaidővel szemben még akkor is, ha utóbbi akár 15 százalákkal magasabb jövedelmet eredményezne.
A rugalmasság elvesztése kevesebb munkahelyhez, alacsonyabb jövedelemhez vezet A tanulmány szerint, ha a független platformmunkát egy kevésbé rugalmas foglalkoztatási modell váltaná, ahol a munkaidőt nem a futárok, hanem a munkát adó vállalatok határoznák meg előre, 100-150 ezer fő közötti futár lenne kénytelen feladni a kézbesítői munkát, mely idővel akár 250 000-re is emelkedhetne, ha több órát kellene dolgozniuk, mint amennyit jelenleg tudnak.
Legolvasottabb
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Nyilvánossá vált Putyin titkos telefonbeszélgetése: hatalmas ajánlatot tett az amerikaiaknak
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Egy papír hiánya elég lehet, hogy mindent bukjunk: súlyos tévedésben él sok vásárló
Egyetlen mulasztás elegendő: pénzbírság vagy akár rendőri elhurcolás vár azokra a fiatalokra, akik ezt nem teszik meg