A hagyományostól eltérő utat járt be egy brit kávépörkölő által megrendelt alapanyag, környezetbarát szállítási módot választva ugyanis több hónapot töltött egy hajó fedélzetén a rakomány, mire megérkezett a célállomásra.
Vitorlással jön a kávé
Kapcsolódó
A Guardian brit lap beszámolója szerint De Gallant a névre keresztelt vitorláshajó a kolumbiai Santa Marta kikötőből érkezett meg három hónap után a nagy-britanniai Falmouth-ba a fedélzetén több tonna fenntartható forrásból származó kávébabbal. A szállítmány a Yallah Coffee névre hallgató kávépörkölőhöz érkezett. A tulajdonos, Richard Blake szerint 5 éve dolgoznak azon, hogyan lehetne fenntartható forrásból származó kávét úgy szállítani, hogy annak karbonlábnyoma a lehető legkisebb legyen.
Most célba értek, ezzel a megoldással ugyanis a kávészemek szinte teljesen karbonsemlegesen tették meg az utat Kolumbiából a Yallah Coffee bázisáig, ahonnan a cég számos étteremnek és kávézónak szállítja a kávébabot. A hagyományos vitorlással megtett 7500 tengeri mérföldes út karbonlábnyoma közel volt a nullához, ha a hagyományos konténeres szállítást választotta volna a cég, akkor 2 tonnás széndioxid-kibocsátással zárult volna az utazás. Ha pedig a kávészemek repülőgépen érkeztek volna, akkor már 178 tonnás lett volna a szállítás "karbonlábnyoma".
1 csomag kávé közel 3600 forintért
Bár a vitorlásokkal történő szállítás rengeteg más fogyasztói termék esetében egyelőre nem reális opció, a Yallah Coffee tulajdonosa bizakodó. Szerinte a cégének ugyan sokkal könnyebb a kitaposott ösvényen maradni és a hagyományos módon beszerezni az árut, szállítás különleges módja nem feltétlenül jelenti azt, hogy méregdrága lesz a termék, a készletekkel máshogyan kalkuláltak és beleszámolták a várakozási időt.
Bár a vitorláshajós szállítás összességében drágább volt, sokat megtakarítottak azzal, hogy a közvetítőket kikerülve, közvetlenül a termelőtől vásárolt a Yallah Coffee. Így pedig a termelőknek is többet fizettek mint a hagyományos "fair trade" termékekre jellemző ár. A 250 grammos csomag kávét végül 9,30 fontért, azaz közel 3600 forintért árulják, de ugyanennyibe kerül egy Etiópiából származó kávé is.
Nő az igény az alternatív szállítási módokra
Bár a vitorlás szállítóhajók csak bizonyos időszakban tudnak közlekedni és elég kevés van belőlük, a szélenergiával hajtott teherhajók iránt növekszik az igény.
A Yallah Coffee kávéját szállító New Dawn Traders vállalat tulajdonosa, Alex Geldenhuys szerint vitorlás-teherhajóból még ugyan nagyon kevés van, de egyre többen figyelnek arra, hogy egy-egy termék ellátási lánca milyen hatással van a környezetre. Néha szükség van a messziről jövő árukra, ahhoz, hogy az ellátási lánc kiegyensúlyozott legyen, itt juthatnak szerephez a vitorlás teherszállító-hajók. Alex Geldenhuys hozzátette, hogy míg 20 évvel ezelőtt hippinek tartották azt, aki biotermékeket vásárolt, mára ez teljesen elfogadott lett az újrahasznosítással és a fair trade termékek vásárlásával együtt. A következő állomás az áruszállítás környezeti hatásainak megértése.
A New Dawn egyébként leginkább olívaolajat, bort, mandulát, különleges mézet és olajbogyót szállít. A széndioxid-kibocsátás csökkentése mellett az ágazat célja az ellátási láncok lerövidítése, az átláthatóság növelése és a méltányosabb árak biztosítása a termelőknek és a vásárlóknak is.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!