Klímabarátabbá válna a brit Tesco, így támogatná az Egyesült Királyság elektromos közlekedésre való átállását, az élelmiszerpazarlás kezelését, a fenntartható élelmiszertermelést, illetve a vásárlókat is segítenék abban, hogy egészséges és fenntartható étrendet alakítsanak ki.
A boltlánc napokban megjelent beszámolója szerint a cég vállalta, hogy 2030-ig valamennyi tevékenysége során megújuló energiára vált.
Az Egyesült Királyságban és Európában már teljesen megújuló elektromosságot használ a vállalat, valamint új nap- és szélerőműveket hozna létre, de a házhoz szállítás is kizöldülne. A Tesco ugyanis útnak indítaná az első 30 elektromos kisteherautóból álló flottáját, 2028-ig pedig átvennék az uralmat az elektromos járművek a házhoz szállításban.
A Tescónál emellett 2400 elektromos töltőállomás lesz a vásárlók számára, a tervezett 600 üzletből 400 már rendelkezik ilyen töltőkkel. A program keretében a Tesco 14 százalékkal növeli majd az Egyesült Királyság elektromos töltőhálózatát. A vállalat a beszállítóival a mezőgazdaság károsanyagkibocsátásának csökkentésén is dolgozik: többek között alacsony szén-dioxid-kibocsátású műtrágyával és olyan alternatív takarmányokkal próbálkoznak mint a rovarfehérje.
Ken Murphy, a Tesco vezérigazgatója egy konferencián elmondta, hogy innovációkra és a hatékonyság javítására egyaránt szükség van ahhoz, ha a Tesco és a tágabb értelemben vett élelmiszeripar el akarja érni a klímaváltozásról megfogalmazott céljait.
Fontos szerep jut a kiskereskedőknek
A Tesco tavaly 50 százalékkal csökkentette az abszolút kibocsátását a 2015-ös értékhez képest. 2018-ban pedig a Természetvédelmi Világalappal (WWF) közösen azt is elhatározta, hogy a felére csökkenti az élelmiszerek környezetre gyakorolt hatásait és megoldást talál az élelmiszerelőállítással kapcsolatos legnagyobb problémákra.
Tanya Steele, a WWF vezérigazgatója szerint a globális élelmiszer- és gazdálkodási rendszerek fontos szerepet játszanak a természeti értékek hanyatlásában. A kiskereskedőknek és az ellátási láncaiknak jelentős szerepük van a klímaválság kezelésében azáltal, hogy csökkentik a kibocsátást, és biztosítják, hogy a vásárlók tányérjára kerülő ételek nincsenek negatív hatással a természetre.
Hadat üzennek a műanyagnak más láncok is
A boltláncok egyébként világszerte igyekeznek fenntarthatóbbá tenni a működésüket és például visszafogni a műanyagfelhasználást: a brit Tesco például több mint 20 millió darab egyszer használatos műanyagot távolított el karácsonyi kínálatából. A Tesco magyar leánya is spórol a műanyaggal. A boltlánc 2019 februárjában vállalta, hogy 2020 végére sajátmárkás termékeiből eltávolítja az összes nehezen újrahasznosítható anyagot; ennek eredményeként 454 tonna műanyag vált szükségtelenné. Többek között a Lidl, a Spar és az Auchan is igyekszik minimalizálni a műanyagok felhasználását, például újrahasznosítható zacskók bevetésével.