A német autógyártók azt fontolgatják, hogy raktárkészleteket halmoznak fel chipekből annak érdekében, hogy elkerüljék az elmúlt hónapokban ebből az alkatrészből kialakult hiányt - írja a Financial Times. Ma már minden autóba tucatszám építenek be félvezetőket, ezért a szállítások elmaradása miatt le kellett állítani számos összeszerelő futószalagot, és a termelés több száz ezerrel csökkent az iparágban. A változtatás azonban nagyon fájdalmas, ugyanis az autóipar az elmúlt évtizedekben a just-in-time rendszerre, azaz az alkatrészek napi beszállítására támaszkodott, amivel a cégek meg tudták spórolni a raktározás költségeit.
A Mercedes-Benz és a Volkswagen vezetői azt mondták a brit üzleti lap sajtómunkásainak, hogy keresik a megoldást a szűk keresztmetszet kitágítására. Meg kell fontolnunk a tartalékok felduzzasztását, ám ez költségekkel jár, ezért ez lesz az utolsó, amit megteszünk - mondta Oliver Blume, a Porsche illetékes menedzsere. Hasonlóan gondolkodnak a Mercedesnél, ahogy az Ola Källenius szavaiból kiderült. Ennél a cégnél is növelhetik a biztonsági tartalékot, emellett a hiány veszélyére időben figyelmeztető rendszert akarják erősíteni.
Tavaly kezdődött
A chiphiány tavaly kezdődött, amikor az év végén hirtelen megugrott az új autók eladása. A félvezetőgyártók termékei iránti keresletet megnövelte a járvány miatti bezártság, mivel az otthonukba kényszerített emberek több tévét, játékkonzolt és más elektronikai terméket vásároltak. Így kevesebb jutott az autógyártóknak. A probléma nagyságát jelzi, hogy a Ford első negyedéves termelésének ötöde esik ki, és le kellett állítania legnépszerűbb típusa az F-150 pickup gyártását is.
Az IHS Markit autóipari tanácsadó cég szerint több mint 670 ezerrel gyártanak kevesebb autót a világ autóiparának vállalatai és további több héten át tartó ellátási nehézségekre kell készülniük. Källenius szerint a hiány az első negyedév problémája lesz, az IHS azonban úgy véli, hogy bőven kitart majd 2021 második negyedévében is.
A chip olyan, mint a répa
Az autókban használatos félvezetők 70 százalékát egyetlen vállalat állítja elő, mégpedig a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC). Peter Altmaier német gazdasági miniszter januárban levélben kereste meg tajvani kollégáját, Wang Mei-huát, hogy lobbizzon a német autógyártók érdekében. Más országok kormányai, például az amerikai adminisztráció is ugyanezt tették saját vállalataik érdekében. Altmaier tárcája emellett megígérte, hogy fejleszteni fogják a hazai chipgyártást a hasonló esetek megelőzése érdekében.
A tartós megoldás azonban odébb van, és úgy tűnik, a raktározás sem jelent tuti választ a feladványra, ugyanis - ahogy arra Reinhard Ploss, a német Infineon elektronikai cég vezérigazgatója felhívja a figyelmet - a félvezetők olyanok, mint a zöldség: nem tarthatók el akármeddig. Van egy lejárati idejük, amelyet elérve romlik a minőségük, bár ez bizonyára nem hetekben mérhető.
A Volvo Cars mindenesetre eddig azért kerülte el a chiphiányt, mert négy hétre elegendő raktárkészlettel rendelkezik ebből az alkatrészből. Hakan Samuelsson, a vállalat vezérigazgatója azt mondja, hogy nem tudják, mi lesz azután, ha ez elfogy. Mindenesetre nem tervezik, hogy változtatnak eddig beszerzései gyakorlatukon, annak ellenére, hogy egyetlen szállítótól vásárolják a félvezetőket. Úgy vélik, jobb egy megbízható partnerre támaszkodni, mint többel kísérletezni, ami technikai vagy minőségi gondokhoz vezethet.