A Fanta nevű üdítőta Coca-Cola Company gyártja 1940 óta és a hiánygazdaság szülötte. Eredetileg Németországból indult az ital a második világháború alatt, mivel a háborús embargó miatt az Amerikából Európába szállított, eredeti kólaszirup beszerzése lehetetlenné vált, Max Keith, a Coca-Cola cég német vezetője elhatározta, hogy készít egy új terméket, amihez az éppen beszerezhető gyümölcsöket használták (így az ital íze mindig más volt).
Most pedig Oroszországban a Coca Cola és a Pepsi kivonulásával hasonló lépésre és kényszertermék gyártására kényszerülnek. Ennek csodája a Csernogolovka, amely soha nem látott kólaszirupot, hanem vegyipari kísérletezés eredménye.
Az italgyártó cég, amely a Moszkva melletti városról kapta a nevét, ahol 1998-ban alapították, szerdán a Reutersnek elmondta, hogy idén eddig több mint kétszeresére növelte jelenlétét a szállodákban, éttermekben és kávézókban, és már a Burger King és a KFC oroszországi üzleteinek is szállít.
"Április óta a Burger Kinget és a KFC-t is ellátjuk a Csernogolovka italokkal" - mondta a vállalat. A Cola Csernogolovka mellett a márkái közé tartozik a Bajkál, egy szibériai tóról elnevezett energiaital, és a Duchess, egy limonádé, amelyeket a Burger Kingben és a KFC-ben árul.
A Coca-Cola és a PepsiCo március elején felfüggesztette az üdítőital-értékesítést Oroszországban, csatlakozva számos nyugati fogyasztói márkához, amelyek Moszkva ukrajnai fellépése ellenében korlátozták ottani tevékenységüket. Így jött a vegyipari csodának számító orosz kóla.
A Pepsi különösen nagy múltra tekint vissza Oroszországban, még a hidegháború idejéből, amikor Richard Nixon akkori amerikai alelnök egy moszkvai kiállításon fényképen mutatta be a terméket Nyikita Hruscsov szovjet vezetőnek. A Pepsi kólát küldött a szovjeteknek, cserébe a Stolichnaya vodkáért, hogy Amerikában is eladhassák.
Az anyavállalat Restaurant Brands International Inc (RBI) által működtetett Burger King márciusban leállította az oroszországi helyszínek vállalati támogatását, de egy bonyolult jogi hálóba bonyolódva nem tudott kilépni a partnerségből vagy bezárni a mintegy 800 franchise-helyszínt.
A Yum Brands Inc. tulajdonában lévő KFC szüneteltette oroszországi beruházásait, és felfüggesztette ottani 70 KFC vállalati tulajdonú éttermének működését, de a Yumnak korlátozott ellenőrzése van a független franchise-partnerek felett, akik a legtöbb, nyitva maradt 1000 helyszínt működtetik.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!