A fogyasztók többsége az áremelkedést kismértékű drágulásnak tekinti, ezért idén legalább ugyanannyit tervez divatra költeni, mint tavaly. A Glami.hu legfrissebb kutatása szerint sem az inflációs környezet, sem az ukrajnai háború okozta bizonytalanság nem fogja jelentősen visszavetni a régió divat webáruházainak forgalmát.

Magyarországon a válaszadók 70 százaléka nem tartja indokoltnak, hogy kevesebbet költsön öltözködésre és divatra, mint a tavalyi évben. Ennek oka, hogy a fogyasztók 76 százaléka ugyan érzékeli az általános árszínvonal emelkedését, de 46 százalék ezt csak kismértékű drágulásnak tekinti.   

A kutatás szerint emellett 20 százalék azoknak az aránya, akik 2022-ben kevesebbet és 23 százalék azoké, akik többet terveznek divatra költeni. Azok közül, akik idén kisebb összeget szánnának ruházkodásra, 76 százalék továbbra is a megszokott árkategóriában gondolkodik, csak kevesebb termék megvásárlását tervezi, 14 százalék pedig inkább az alacsonyabb árszegmensből válogatna.

Kép: Glami.hu

Azok közül, akik növelnék a divatra szánt kiadásaikat, legtöbben több, vagy magasabb árkategóriájú ruhát szeretnének vásárolni.

Nemzetközi összehasonlításban Bulgáriában (51 százalék), Csehországban (44 százalék) és Szlovákiában (43 százalék) vannak a legtöbben, valamint Görögországban (17 százalék) és Horvátországban (16 százalék) a legkevesebben, akik idén növelnék a kiadásaikat. 

Vegyesen reagálnak a fogyasztók az ukrajnai helyzetre

A kutatás arra is rákérdezett, hogy az ukrajnai fegyveres konfliktus befolyásolja-e valamilyen formában a vásárlási szokásokat.

A magyar válaszadók 51 százaléka válaszolta, hogy az ukrán-orosz háború nem volt hatással a divatcikk vásárlási szokásaira, 36 százalék viszont változtatott fogyasztói magatartásán.

Az utóbbi csoportból a legtöbben kevesebbet fognak költeni, mivel így pénzt tudnak megtakarítani arra az esetre, ha a helyzet súlyosbodna, 21 százalék azért költ kevesebbet, mert zaklatott állapotban van a kialakult helyzet miatt, 9 százalék pedig azért költ kevesebbet, hogy inkább jótékony célokra fordíthassa a különbözetet. 

 

Kép: Glami.hu

A válaszadók 14 százaléka a háború okozta további áremelkedésektől tartva növelte a divatcikkekre szánt összeget. A vizsgált piacok közül a legérzékenyebben a görög lakosság reagált, ahol válaszadók 47 százaléka mondta, hogy a háborús helyzet miatt át kellett gondolnia, hogy mennyi pénzt szán divatcikkekre, és 71 százalék tervezi a kiadásainak csökkentését arra az esetre, ha az ukrajnai háború súlyosbodna.

Magyarországon az online értékesítés tavaly közel 23 százalékkal nőtt 2020-hoz képest, és az e-kereskedelem teljes divatkereskedelemben való részesedése 19,7 százalékra emelkedett - derül ki a Glami.hu lapunkhoz eljuttatott közleményéből.