"Pánikról ugyan szó sincs, de nagy nyugtalanság uralkodik az ágazatban" - fogalmazott Frank Huster, a DSLV (Deutscher Speditions- und Logistikverband) vezérigazgatója. A dízeljárművek belvárosi kitiltása esetén mentességre lenne szüksége a szakmának. "Az önkormányzatoknak méltányosságot kellene gyakorolniuk. A legnagyobb aggodalmunk az, hogy kivétel nélkül mindenkire és mindenre tilalmat rendelnek majd el".
A német szövetségi közigazgatási bíróság február végén mondta ki, hogy az önkormányzatoknak a levegő tisztaságának a védelme érdekében a dízeljárművek belvárosi használatának a tilalmát is jogában áll elrendelni. Egy ilyen intézkedés azonban csak a legutolsó eszköz lehet és arányban kell állnia a probléma súlyosságával.
A bírósági döntés a német személyfuvarozási szakmában is nagy nyugtalanságot keltett. "A döntés még sértheti is a mindenkit megillető mozgásszabadságot a belvárosokban" - mutatott rá Michael Müller, a német taxi- és bérautó vállalatok szövetsége, a BZP igazgatója. Szerinte elsősorban azért, mert "elektromos autókra átállni manapság egyáltalán nem olyan egyszerű dolog." Ehhez először is az autóiparnak kellene megfizethető váltási opciókat nyújtania, másrészt az önkormányzatoknak is teljes lefedettséget biztosító elektromos töltőállomás-hálózatról kellene gondoskodnia. "Persze mi magunk is azt szeretnénk, ha a lehető legkörnyezetbarátabb járműflottával nyújthatnánk szolgáltatásainkat."
Felismervén az elektromos járművekben rejlő előnyöket, a csomagküldő vállalatok már régen elébe mentek a problémának, amit a környezetszennyező járművek esetleges belvárosi kitiltása jelenthet. A Deutsche Post DHL flottájában például már 5500 saját fejlesztésű és gyártású elektromos furgon üzemel.
Konkurense, a Hermes pedig 2020-ig 1500 elektromos furgont tervez szolgálatba állítani. Céljuk minden német nagyváros ellátásának a biztosítása elektromos furgonokkal 2025-ig.
A taxi- és logisztikai vállalatokkal ellentétben a bérautó vállalatok egyáltalán nem aggódnak a dízelek belvárosi kitiltása miatt. "Nem hinném, hogy számottevő hatással lenne az üzleti modellünkre, hiszen jelenleg is alig van dízelautó a flottánkban" - mondta Stefan Meininghaus, a Buchbinder bérautó szolgálat igazgatója. A Hertz és Sixt bérautó szolgáltatóknál pedig vannak ugyan viszonylag nagy számban dízelautók is, ezek azonban megfelelnek a legújabb, legszigorúbb kibocsátási normáknak.
A kép forrása: Pixabay