Az elmúlt öt évben az Apple volt a világ legértékesebb brandje, ám idén fordult a kocka: a Google értékét 109,5 milliárd dollárra teszik a szakértők, amivel immár átvette a vezetést. Ez jelenlegi árfolyamon 31 755 milliárd forintnak felel meg, ami nem sokkal marad el az aktuális magyar GDP-től. (Persze ez az összehasonlítás annyiban nem fair, hogy miközben hazánk ezt az értéket minden évben megtermeli, addig a Google-nek csak a becsült értéke ennyi.)
Az élen történt váltás egyébként két dolognak köszönhető: egyrészt a keresőóriás értéke 24 százalékkal nőtt tavaly, másrészt az Apple-é 26 százalékot zuhant 107,1 milliárd dollárra. Az Amazon, a világ harmadik legértékesebb márkája sincs sokkal lemaradva, a Brand Finance szakértői 106,4 milliárd dollárra teszik a netes óriást.
A top 10 között egyébként csak két olyan szereplő van, amelyik nem amerikai. Ilyen a hatodik helyen álló dél-koreai Samsung és a 10. helyen szereplő kínai ICBC. A világranglista negyedik helyezettje a telekommunikációval foglalkozó AT&T 87 milliárd dollárral, majd a Microsoft jön 76,2 milliárddal. A top 10-ben a fentieken kívül a Verizon (65,8 milliárd dollár), a Walmart (62,5 milliárd dollár) és a Facebook (62 milliárd dollár) szerepel.
Ez a lista persze nem mindig volt így. Tíz éve például a bankszektor volt a legértékesebb ágazat valamivel több mint 500 milliárd dollár értékkel. Ez idénre lecsúszott a második helyre, hiába növelte értékét 800 milliárdra. Az első helyet nem meglepő módon a tech-szektor foglalja el, amely a 2008-as 410 milliárdos értékhez képest 2017-re már 1000 milliárd dollár fölé nőtt.
A fenti ábrából jól látható, hogy szinte minden terület jelentősen nőtt az elmúlt évtizedben. Az egyetlen kivételt a kiskereskedelemben dolgozó cégek jelentették, melyek értéke bár emelkedett, de közel sem olyan mértékben, mint más szektoré.
Egészség vs. érték
A kutatás készítői megemlékeznek arról, hogy 2007-ben még a Coca-Cola volt a legértékesebb márka 43,1 milliárd dollárral. Miután azonban egyre több összefüggést találtak az ilyen fajta üdítőitalok és az elhízottság között, a márka szép lassan kezdett visszaesni. Nem hiába jelentek meg az elmúlt években az olyan italok, mint a Diet Coke, a Coke Zero, ezeket nem követte akkora siker, ami megmentette volna a márkát a zuhanástól. Tavaly például további 7 százalékot esett a brand értéke, melyet a Brand Finance szerzői 31,9 milliárd dollárra tesznek. Ezzel egyébként idén a 27-dik a világranglistán a Coca-Cola.
Az, hogy egyre többen figyelnek oda arra, hogy egészségesen táplálkozzanak, természetesen nemcsak a Coca-Colát, hanem több más vállalatot is keményen érintett, hiszen ezt a McDonald's, a KFC, a Subways, vagy az itthon kevésbé ismert Domino is megsínylette. A Burger King viszont 11 százalékkal növelni tudta értékét, nagyrészt annak köszönhetően, hogy 2014-ben egyesült a főképp kávéiról és fánkjairól ismert kanadai Tim Horton's-szal. Azóta a két cég együttesen 4 milliárddal növelte értékét - igaz, az emelkedés főképp a kávéházláncnak köszönhető, amely csak tavaly 45 százalékkal gyarapodott.
A rossz hír, hogy a top 500-ba továbbra sem fért be magyar cég. Amennyiben ennek ellenére is böngészné a listát, úgy kattintson!
A legjobbak országonként
Érdekesség, hogy amennyiben az országok első helyezettjeit nézzük, úgy az USA utáni következő szereplő Dél-Koreában található: a Samsung ugyan alig kétharmadát éri az amerikai óriáscégeknek, ám így is 66,2 milliárd dollárra értékelik, amivel könnyedén hozta a ranglista második helyét.
A képzeletbeli dobogóra az ICBC nevű kínai bank fért még fel 47,8 milliárddal. Ez annyiban nem meglepetés, hogy a bankok sok országban adják a legértékesebb márkát. Ilyen a spanyol Santander, a Royal Bank of Canada, az orosz Sberbank, a brazil Itaú, a szingapúri DBS, a katari QNB és a belga KBC is - ez utóbbi a K&H anyabankja.
Érdekesség, hogy bár az utóbbi időben jelentősen esett az olaj ára, a térképen hét olyan ország is szerepel, ahol egy energiaipari óriás áll az első helyen. A legnagyobb ilyen szereplő a holland Shell a maga 36,8 milliárd dollárjával. Ez nagyjából háromszorosa az olasz ENI-nek, vagy a maláj Petronasnak. Az kevésbé meglepő, hogy Norvégiában is a helyi energiavállalat, a Statoil a vezető.
Az autóipar is sok helyen vitte el a legjobb helyezést: elég csak a Toyotára, a BMW-re, vagy az indiai Tatára gondolni - igaz, ez utóbbi szereplő meglehetősen sok ágazatban működik, így nem lehet kizárólagosan ráhúzni az autógyártó jelzőt. Több helyen a telekommunikáció viszi a prímet, ilyen például Franciaország az Orange-zsal, vagy Nagy-Britannia a Vodafone-nal.
A svájci csoki nem véletlenül híres világszerte, ennek is köszönhető, hogy a svájciak legértékesebb márkája a Nestlé lett. Ami viszont lehet, hogy néhány olvasót meglep: Svédországban nem az IKEA (és már nem az ABBA) a legértékesebb brand, hanem a H&M.