Az ingyenes budapesti parkolás és a buszsáv használatának lehetősége egyelőre nem mozgatta meg a magyar új elektromos és hibrid-elektromos autópiacot.
Tisztán elektromos autóból 130 darabot helyeztek forgalomba itthon, amely elenyésző szám így is többszöröse az egy évvel korábbinak, amikor 39 talált gazdára. A tavalyi darabszám a teljes, 77,2 ezres újautó-piacnak mindössze 0,2 százaléka, amely szintén jócskán alulmúlja az Európai Unió 1,1 százalékos arányát - derül ki az ACEA adataiból.
Skandinávok és Hollandia az élen
Messze a legtöbb elektromos autót Hollandiában helyezték forgalomba, ráadásul a 43,4 ezres volumen a teljes tavalyi újautó-piacuk 9,7 százalékát teszi ki. Az arányokat tekintve Svédország (2,5 százalék) és Dánia (2,2 százalék) áll az élen.
Darabra sokat vettek a britek, a németek és a franciák is, de autópiacuk mérete miatt ezek 1 százalék körüli arányokat jelentenek, sőt a németeknél csak 0,8-at. A legalacsonyabb arány Magyarország mellett a régiós országokban van, Romániában Lengyelországban és Szlovákiában még a 0,1 százalékot sem éri el.
Az Európai Unióban 146,2 ezer új elektromos autót adtak el összesen, 108,8 százalékkal többet a 2014-es 70 ezernél.
Jönnek a hibridek is
Iparági források szerint a vásárlók nem szívesen mondanának le teljesen a benzinmotor adta biztonságról, amelyet az is alátámaszt, hogy a "Plug-in" Hibridek piaca nagyobb a tisztán elektromosokénál az EU-ban. Tavaly összesen 217,3 ezer talált gazdára, 23,1 százalékkal több éves bázison. Ez az autópiac 1,6 százalékát jelenti.
Magyarországon 818 ilyen kocsit helyeztek forgalomba, amely a piac 1,1 százalékát jelenti. 2014-ben 517 volt a hazai volumen.
Az európai országok rangsora annyiban módosul a hibirdek esetében, hogy a legnagyobb piaccal a franciák rendelkeznek (56 ezer), amellyel a második legmagasabb 2,9 százalékos arányt szerezték meg. Az elsők megint a hollandok lettek (3,6 százalék), bár érezhető, hogy ők inkább a tisztán elektromos autókban látják a jövőt. Ebben természetesen azok az állami ösztönzők is szerepet játszanak, amellyel segítik az elektromobilitás felfutását az országban.
A sereghajtók ezeknél az autóknál is a régiós országok között vannak.
Ez kevés lesz az áttöréshez
Magyarországon, ahol igen kevesen engedhetnek meg maguknak új autót és a használt import összetétele alapján is az látszik, hogy az emberek inkább érzelmi alapon választanak autót (főleg öreg, prémium kocsikat), kevés lesz az ingyenes parkolás és a buszsávhasználat. Erről beszélt év eleji évértékelőjében Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének elnöke év eleji értékelőjében is. Vélhetően érezhető ártámogatásra lenne szükség, hiszen jelenleg egy elektromos vagy hibrid autó áráért hagyományos hajtással nagyobb és jobban felszerelt autókat lehet kapni. Ráadásul most még az üzemanyagok ára sem elég hajtóerő, hogy az emberek inkább a tiszta közlekedés felé forduljanak.