Az autóiparban 2015 óta öt év alatt duplájára, 75 milliárd dollárra emelkedett a vállalatfelvásárlások értéke. Az autóipari vállalatok és beszállítóik körében az elektromobilitásra való technológiai átállás elősegítése, valamint a digitalizáció felgyorsítása és az önvezető technológia adaptálása érdekében bevett gyakorlattá vált más ágazatokban tevékenykedő vállalatok felvásárlása - írja a Bain pénteken publikált elemzésében.
A konszolidáció minden kétséget kizárólag folytatódik az autóiparban. A vállalatfelvásárlások és fúziók a versenyképesség erősítésének stratégiai fontosságú feltételeivé léptek elő - mutatott rá Klaus Stricker, a Bain autóipari szakértője az elemzésben.
A 100 millió dollárt meghaladó nagyságrendű egyesülési tranzakciók száma 2015-től 2019-ig 40 százalékkal 54-re emelkedett a Bain kimutatása szerint. Az átlagos szerződési érték pedig ezzel egyidőben 50 százalékkal 1,4 milliárd dollárra nőtt.
Visszaesés után nagy átalakulást várnak
A 2020-as járványévben a folyamat lelassult, mindössze 35 egyesülési szerződés jött létre 26 milliárd dollár értékben. Ennek azonban háromnegyede olyan szerződés volt, amellyel a felvásárló cég technológiai portfólióját bővítette ki vagy új üzleti területre lépett be. A többi felvásárlást méretgazdasági és költségcsökkentési szempontokból hajtották végre.
A 2020-as évek az autóipar forradalmi átalakulásának a jegyében telnek majd el - monda az MTI szerint Stricker. - A gyártók és beszállítók számára a felvásárlások jelentik az innovációs kapacitás bővítésének, a hardver és szoftverfejlesztési képesség fejlesztésének az egyik lehetőségét.
A számítástechnikai és elektronikai ágazatban 2015 óta hatszor annyi felvásárlásra és fúzióra került sor mint az autóiparban, de a két ágazat üzleti modellje fokozatosan konvergál egymás felé a Bain megállapítása szerint.