- Az utóbbi években nagy változások zajlottak a GE-nél. Hol tart most ez a folyamat?
- A vállalat átalakította a működését és mostantól leginkább három üzleti területre koncentrál: energia, megújuló energia és légi ipar. Néhány, korábban fontos iparágat már eladtunk, másoknál még zajlik a folyamat, ilyen például a közlekedési üzletág. Ezek a változások eddig is érintették Magyarországot, hiszen értékesítettük a Budapest Bankot, míg a fényforrás üzletágunkból született ismét újjá a Tungsram.
Ugyanakkor még mindig nagyvállalatként vagyunk jelen Magyarországon, összességében 4 ezer embert foglalkoztatunk, amiből a budapesti szolgáltató központunkban (ssc) mintegy 1000-en dolgoznak.
A folyamatok most pedig eljutottak odáig, hogy a GE-ben zajló átalakulás a magyar fővárosban változásokat jelent.
- Mit jelent ez a változás?
- Az elmúlt öt évben négy globális szolgáltató központot hoztunk létre, ám most úgy döntöttünk, hogy kell egy stratégiai partner, amellyel hatékonyabb működést tudunk elérni. Éppen ezért 900 dolgozónkat december elsejétől a Genpact nevű cég vette át és foglalkoztatja.
- Miért volt szükség erre a lépésre?
- Amennyiben sikeres akarsz lenni a szolgáltató központok üzemeltetésében, ahhoz megfelelő méretre van szükséged. Márpedig a GE éppen az ellenkező irányba halad, egyszerűbbé és hatékonyabbá válik, nekünk pedig ehhez rugalmasan kell alkalmazkodnunk.
Több üzletágunkat eladtuk vagy a korábbiakhoz képest jelentősen függetlenítettünk az anyavállalattól. Őket már nem biztos, hogy a GE saját szolgáltatóközpontjának kell kiszolgálnia a jövőben, hiszen a GE jellemzően nem az a cég akar lenni, amely abból él, hogy harmadik feleket szolgál ki, hanem az, amelyik például repülőgépmotorokat és szélturbinákat gyárt.
- Ez elég nagy váltás az eddigi üzletpolitikájukhoz képest, néhány éve még arról beszélgettünk, hogy milyen fejlesztéseket terveznek a budapesti központjukban.
- Ez igaz, de a cég egykori vezetője, John Flannery idén júniusban új irányt határozott meg a GE-nek, mely során az előbb említett három területre koncentrálunk. Függetlenné, önállóbbá válnak az egyes üzletágak, ennek a folyamatnak pedig része az is, hogy az sem feltétlenül baj, ha nem a GE tulajdonol teljes mértékben minden üzletágat.
Ekkor el kellett dönteni, hogy az ssc hogyan illeszkednek be ebbe a modellbe. Ugyanakkor hangsúlyoznám, hogy a korábbi terveinket kivétel nélkül megvalósítottuk, például kétezer fő fölé tornásztuk a budapesti központ létszámát. A jövőben viszont már nem tudunk növekedni, viszont, ha a szolgáltatásokat ugyanazon a színvonalon és költségszinten akarjuk tartani, ahhoz partnerek kellenek.
- A GE-nek négy globális szolgáltató központja van. Mindet érinti a változás?
- A stratégia ugyanaz, de a változás mindenhol más lesz, hiszen országonként más-más portfólióval működnek a szolgáltató központok. Egyelőre csak a budapesti központunknál történt meg a váltás, a többinél még folyamatban vannak a jogi eljárások, ezért a részletekbe nem mennék bele.
- Visszatérve a budapesti ssc-re. Tárgyaltak más céggel is, például magyarral a dolgozók átvételéről?
Neveket nem akarok említeni, de áttekintettük azon cégeket, akik ezen a területen dolgoznak. Ezek közül néhány jelen van Magyarországon is. De nem ez számított, hanem, hogy ki tudja a legmagasabb hozzáadott értéket nyújtani.
Ez pedig a Genpact volt, amely 1997-ben a GE Business process outsourcing, azaz vállalati kiszervezés üzletágaként kezdte meg a működését, majd 2005-ben teljes mértékben függetlenedett tőlünk. Azóta egyébként jelen van a New York-i tőzsdén és sok éve partnere a GE-nek. Rengeteg tapasztalatuk van a munkák kiszervezésében, a digitális technológiákban és a vállalati átalakulásokban.
Éppen ezért gondoltuk úgy, hogy jó partnerek lesznek abban, hogy támogatni tudják a GE üzletágait az átalakulásban. Ráadásul a GE örökség miatt ismerik a cégkultúránkat is, ami könnyebbséget jelent mindenki számára. Erre nagy szükség van, hiszen a 900 fő, akit átvettek egyelőre továbbra is GE-ügyfeleket és üzletágakat fog kiszolgálni. A GE egészségügyi üzletága például egyre inkább függetlenedik a cégtől, neki valószínű saját szolgáltatóközpont kell. És ahogy említettem, mi nem akarunk harmadik felet kiszolgálni.
A megállapodás pedig a Genpactnek is előnyös, hiszen eddig nem voltak jelen a magyar piacon és úgy látták, hogy a meglévő dolgozókkal a jövőben akár a GE-től teljesen független ügyfeleket is ki fognak tudni szolgálni.
- Az Önöktől kivált 900 fő mivel foglalkozott?
- Főleg különböző pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó tevékenységek és munkatársak kerültek át a Genpacthez, de kereskedelem és az értékesítés területéről is sok kollégát vettek át.
- Volt, aki azt mondta, hogy inkább nem kér a váltásból?
- Eddig jó visszajelzéseket kaptunk a volt munkatársainktól, boldogok a váltástól. Természetesen mindenkinek megvan a lehetősége a felmondásra, ám azt tapasztaltuk, nem nőtt meg a fluktuáció.
- Boldogok?
- Igen, lehetőséget látnak arra, hogy fejlődhessenek, ráadásul a munkájuk egyelőre nem változott, hiszen a GE-t szolgálják ki továbbra is. Bár mi is sok időt töltöttünk azzal, hogy javítsuk a dolgozóink digitális képességeit, ezt a Genpact a területen eltöltött évtizedes tapasztalata miatt a következő szintre emelheti. Azzal pedig, hogy a jövőben nemcsak a GE-t, hanem más cégeket is kiszolgálnak sokak számára jelenthet vonzó karrierlehetőséget.
- Mi alapján döntötték el, hogy mely munkatárstól válnak meg és melyeket tartanak meg?
- Ez főleg azon múlt, hogy milyen területen dolgoznak, és egy vagy több üzletágat szolgáltak ki. A speciálisan üzletágra szabott folyamatok és munkatársak maradtak. Azok a folyamatok, amelyeket úgy alakítottunk ki, hogy egyszerre több üzletágat szolgálnak ki, tipikusan a partnerhez kerültek.
- Mit lehet tudni a megállapodás részleteiről?
- Kereskedelmi megállapodást kötöttünk, aminek részleteibe nem szeretnék belemenni, de annyit elárulhatok, hogy az mindkét cég számára kedvező volt. Az ő érdekük, hogy kitágítsák az eddigi lehetőségeiket, a mienk pedig az, hogy kevesebb költséggel tudjunk hasonló minőségű szolgáltatást nyújtani. Annyit elárulhatok, hogy a Genpact először tőlünk fogja bérelni a területet, majd idővel valószínűleg független bérlőként fog megjelenni.
- A lépés beilleszkedik az utóbbi évek folyamatába, mely során folyamatosan visszaépített a GE Magyarországon. Hogy látják, van jövője a cégnek itt?
- A változások kizárólag a globális irányváltásnak köszönhetőek, nincs közük Magyarországhoz. Ugyanakkor büszke vagyok arra, hogy amit eddig építettünk az országban az sikeres, függetlenül attól, hogy tagja-e ma a GE-családnak vagy sem. A Budapest Bank sikeres, ahogy a Tungsram sikerében is bízunk és így tovább.
Továbbra is az ország egyik legnagyobb exportőre szeretnénk lenni, ahogy a magyar beszállítókkal is megmarad a kapcsolatunk. És a Paksi Atomerőmű bővítésében is részt veszünk.