A katalógus 70 éven keresztül az egyik legegyedibb és legikonikusabb termékünk volt. Mára azonban a fogyasztói magatartás és a médiafogyasztási szokások megváltoztak - mondta Konrad Grüss, az Inter Ikea Systems B.V. ügyvezető igazgatója.
Az emberek többsége ma már az interneten és a közösségi média felületeken keres lakberendezési inspirációt digitális csatornák és influencerek segítségével. Emiatt már néhány évvel ezelőtt megkezdtük a nyomtatott katalógus-példányszámok csökkentését: míg 2017-ben a cseh-magyar-szlovák régióban 3,8 millió katalógust adtunk ki, 2020 augusztusában már csak 350 ezret - számolt be Szauter Zsolt, az Ikea Lakberendezési Kft. marketingvezetője.
Kapcsolódó
A katalógus megszüntetésére vonatkozó döntés annak az aktuális átalakulási folyamatnak a része, amellyel a csoport egyre nagyobb mértékben digitalizálódik.
Az első katalógust 1951-ben Ingvar Kamprad alapító saját maga állította össze, a 68 oldalas svéd nyelvű kiadványt 285 ezer példányban nyomtatták.
Az első online kiadás, az IKEA at office, egy kizárólag irodai/üzleti bútorokat tartalmazó különkiadás volt 1998-ban. A kitűzött cél a teljes katalógus online megjelentetése volt, azonban a számítástechnikai rendszer bonyolultsága miatt elhalasztották.
Majd 2000-ben a nyomtatott verzió mellett a katalógus digitális formában is megjelent.
A csoport történetében 2001-ben először indul be az e-kereskedelem, Svédországban és Dániában.
A katalógus csúcskorszaka 2016 volt, amikor 200 millió példányban terjesztették, összesen 69 verzióban, 32 nyelven és több mint 50 piacon.