Világszintű együttműködésre lép egymással a General Motors és a Peugeot-Citroen, amelytől öt éven belül évi kétmilliárd dollár megtakarítást várnak. Az így nyert hasznot egyenlően osztják el a felek között. Első közös alapokra épülő autójukat 2016-ban akarják bemutatni - idézte a cégek bejelentését a Financial Times. A felek osztozni fognak számos autójuk alvázán, részegységein és az alapanyagok, illetve az alkatrészek beszerzésére közös vállalatot hoznak létre, amely évente 125 milliárd dollár vásárlóerővel lesz jelen a piacon.
Az együttműködést közös felügyelőbizottság fogja ellenőrizni, amelynek tagjaik fele-fele arányban jelölik. A PSA és a GM reményei szerint az autók B és D szegmensében, azaz a kisautók és a középkategóriás autók piacán vezető szerepre tehetnek szert a világon, és nem mellékes az sem, hogy együtt évi 12 millió autót értékesítenek a világpiacon.
Nem egyesülés
A közös élet megkezdéséhez szükséges tőkét úgy teremtik elő, hogy a PSA egymilliárd euró értékű részvény bocsát ki, amelyből vásárol a GM, illetve a francia cég valamivel kevesebb, mint 31 százalékát birtokló Peugeot család is. Az ügylet nyomán az amerikai vállalat lesz a Peugeot-Citroen második legnagyobb részvényese a Peugeot-k után.
A közlemény hangsúlyozza, hogy nem egyesítik a vállalatokat. A Peugeot, a Citroen, illetve az Opel és a GM többi márkája versenyezni fog egymással a vásárlók kegyeiért. A szövetség létrehozása az első komoly ilyen típusú próbálkozás az amerikai cég történetében a 2009-es csőd óta, a francia vállalat pedig még nem lépett olyan szoros kapcsolatra más autógyártóval, mint amilyet most a GM-mel elhatározott.
Fanyalgó szakszervezetek
Az Opel közismerten erős szakszervezetei visszafogottan fogadták a bejelentést, mondván: az tartalmaz lehetőségeket, de kockázatokat is. Utóbbiak forrásai lehetnek a PSA korábban kötött együttműködései - például a Toyotával, amelynek keretében miniautókat gyártanak Csehországban -, illetve a széles modellpalettából fakadó technikai problémák. Kérdés az is, hogy megtérülnek-e az együttműködést megalapozó kiadások.
Az autóipar számos példát produkál a kudarcba fulladt szövetségekre. A Daimler kilencévi közösködés után vált el 2007-ben a Chryslertől, a Volkswagen és a Suzuki választott bíróságon igyekszik megállapodni 2009-ben elhatározott együttműködésük jövőjéről - a japán cég szakítana, a VW nem. A FIAT 2009-ben, amikor úgy tűnt, hogy a GM megszabadul európai leányvállalatától, ajánlatot tett az Opelre, ám hiába. Elemzők szerint időbe telik, mire kiderül, hogy működhet-e a PSA-GM házasság.