Korábbi kutatásokból kiderült, hogy a láthatóan szebb vezérigazgatók magasabb fizetést kapnak, mint átlagos küllemű társaik. Joseph T. Halford és Hung-Chia Hsu társadalomkutatók azonban arra is kíváncsiak voltak, hogy a kinézet befolyásolhatja-e a vállalatok részvényárfolyamának alakulását, azaz hozzájárulhat-e ahhoz, hogy a befektetők jobb megtérülést kapjanak pénzükre - derül ki a MarketWatch cikkéből.

A kutatók 677 olyan vállalatot vettek alapul, amely 2000 és 2012 között szerepelt az S&P-500 index kosarában. Ezek vezérigazgatóinak úgynevezett Facial Attractiveness Indexét (FAI) vizsgálták - ez a mutató az arc geometriája alapján próbálja mérhetővé tenni a szépséget. A fotókat a Google-ról szedték le és az Anaface nevű alkalmazással osztályozták a FAI szabályainak megfelelően.

A vizsgálat további egyszerűsítéseként csak azoknak a napoknak a részvényárfolyamát hasonlították össze, amelyeken a vezetőket kinevezték cégük élére, amikor vállalategyesülést jelentettek be, illetve amelyeken a vezérigazgatók megjelentek a CNBC tévécsatornán. A FAI tízfokozatú skáláján 4,01 és 8,80 pont között szóródtak a nagyfőnökök osztályzatai, az átlag 7,29 pont volt. A vizsgált személyek átlagéletkora 56 év volt, éves átlagfizetésük 10,34 millió dollárra jött ki.

Ez van

A kutatás legfőbb megállapításai a következők voltak:

  • A legjobban kinéző vezérigazgatók összes juttatása magasabb, mint kevésbé jó küllemű kollégáiké. Ez tehát megerősíti a korábbi megállapítást, miszerint létezik a fizetésekben az úgynevezett szépségprémium.
  • A szebb főnökök kinevezésének napján magasabbra hág társaságuk részvényének árfolyama, mint az átlagos vezérek első munkanapján.
  • Jelentős pozitív hatása van a vezérigazgató küllemének a részvények hozamára azokon a napokon, amikor cégegyesülést vagy -felvásárlást jelentenek be.
  • A kellemesebb küllemű vezető megjelenése a televíziós hírekben szintén felhajtóerővel hat a részvények árfolyamára.

Azért beszólnak

A tanulmány szerzői mindezek alapján felállítottak egy gazdasági összefüggést is, amellyel mintegy magyarázni igyekeznek empirikus kutatásuk eredményeit. Eszerint a szebb vezérigazgatók azért részesülnek magasabb javadalmazásban, mert külsejükre visszavezethető jobb tárgyalási pozíciójuknak és vonzó megjelenésüknek köszönhetően növelik a befektetők kezében lévő részvények értékét.

A jelentésnek persze azonnal akadtak kritikusai is. Andrew Cave, a Forbes szerzője például úgy véli, hogy az ilyen típusú megállapítások pontatlan képet festenek arról, milyen problémákkal kell szembenézniük a vezérigazgatóknak. Marissa Mayer, a Yahoo első embere (képünkön) például igen magas, 8,45 pontszámot ért el Halford és Hsu vizsgálatában, ám ettől függetlenül cégének legalább egy részvényesétől durva megjegyzéseket kellett elviselnie a vállalat közgyűlésén.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!