A Fiat Chrysler Automobiles NV fontolgatja, hogy a Panda miniautó gyártását áthelyezi alacsony bérekkel tevékenykedő lengyelországi gyárába, és a helyén, az olaszországi Pomiglianóban nagyobb, magasabb presztízsű Alfa Romeo-típusok gyártásába kezd - írta a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva.
Az értéknövelő Made in Italy címkét a nagyobb profitot ígérő autóknak akarják fenntartani. A döntés a változtatásról még nem született meg - tette hozzá a Bloomberg informátora -, sok függ attól, hogyan teljesítenek a piacon az Alfa Romeo új modelljei, így a Stelvio hobbi-terepjáró és a Giulia szedán. A Fiat nem kommentálta a hírügynökség értesülését.
A-ból B-be
A Panda, amelyet a hirdetések szerint bizonyos feltételek teljesülése esetén már hétezer eurótól elvihetnek az autósok a szalonokból, valójában egy mindennapi használatra szánt tömegautó. Ahogy mondani szokták elviszi az embert A-ból B-be. Ha a lengyeleknél készülne, akkor az alacsonyabb munkaerő-költség segítene abban, hogy olcsó maradhasson, ami jó hatással lenne a Fiat profitjára.
A döntés illene Sergio Marchionne vezérigazgató koncepciójába, amely szerint a magasabb kategóriás autókat Olaszországban állítják elő, míg az olcsóbbak gyártását olyan országokba viszik, amelyekben alacsonyak a bérek. A Bloomberg szerint ez a stratégia eddig bevált Európában: a Fiat eladásai jobban alakultak, mint versenytársaiéi és a profit tavaly 540 millió euróra nőt, ami duplája az előző évinek.
A Fiat Törökországban egy közös vállalkozásban gyártja a Tipót, Lengyelországban az 500-ast és Szerbiában az 500L-et.
Őrült verseny
A genfi autókiállításra összegyűlő autógyártók őrült versenyre készülhetnek az autósokért. Várakozások szerint idén egy százalékkal, 15,3 millióra növekednek az autóeladások az öreg kontinensen, de a következő évek lemorzsolódást hoznak. Esély sincs elérni a pénzügyi válság előtti, 2007-es 16 milliós eladási csúcsot - derül ki az IHS Markit piackutató cég előrejelzéséből.
A halvány piac a fejlesztési költségek emelkedésével társul, ami harapófogóba fogja a cégeket. Ezzel függhet össze, hogy a GM végül eladta a PSA-nak az Opelt, amivel ez a cég a Volkswagen mögött Európa második legnagyobb autógyártójává vált. A Ford a brit szakszervezetekkel tárgyal a hatékonyság növeléséről a brexit tükrében, a Volkswagen 30 ezer ember elbocsátására készül szenvedő VW márkájánál.
Bonyolult piac
Az európai piac bizonyos értelemben rémálom az autógyártóknak. Részben egyszerre kellene megfelelniük egy nagy rakás kicsi nemzeti piac igényeinek, részben elsősorban tömegautókat keresnek a vásárlók, amelyeken hajszál vékony profitot érnek el a cégek - még olyankor is, amikor egy-egy típusváltozat életciklusa csúcsán jár.
A Fiat tömegautóin mindössze 2,5 százalékos üzemi nyereséget realizált Európában tavaly, miközben Észak-Amerikában 7,4 százalékkal számolhatott. A Ford esetén ugyanez az aránypár 4,2 és 9,7 százalék. Szakértők szerint ha az Alfa Romeók jól teljesítenek, akkor a Fiat jól járhat azzal, hogy megosztja gyártását Olaszország és Kelet-Közép-Európa között.