Az európai légiforgalmat szervező társaság videokonferenciáján a főigazgató ismertette, 4,2 millió járat nem közlekedett a pandémia miatt az Eurocontrol tagállamainak légterében, 1,2 milliárddal csökkent az utasforgalom, és jelenlegi becslések szerint 2024-re érik csak el a 2019-es szintet. A repülőterek, légitársaságok, légiforgalmi irányító szolgálatok a járvány kitörése óta mintegy 140 milliárd euró bevételtől estek el.
Európában jelenleg a felkínált kapacitás nagyjából a fele annak, mint ami tavaly elérhető volt az utasok számára. Az előrejelzések augusztusig pontosak voltak, de szeptemberre korábban már csak 40 százalékos lemaradást vártak, ezzel szemben az újbóli utazási korlátozások miatt várhatóan stagnálni fog az adat. Jelenleg a Ryanair, az Easyjet, a Turkish Airlines, az Air France, Lufthansa és a Wizz Air biztosítja a legtöbb járatot Európában.
A főigazgató elmondása szerint az nehezíti a felépülést, hogy a tagállamok eltérően kezelik a járványhelyzetet, ezért senki nem akar repülni, mert attól tartanak, hogy nem tudnak hazajutni.
A konferencián Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elítélte a nagy hálózatos légitársaságoknak juttatott állami támogatást, mert álláspontja szerint ezzel csak a régi, nem hatékony üzleti modelleket konzerválják, és torzítják a versenyt.
Hozzátette: nem "V", vagy "W" alakú lesz a fellendülés, inkább "hullámvasútra" kell számítani, és azok a légitársaságok erősödhetnek meg, amelyek képesek lesznek rugalmasan kezelni a helyzetet.