Az amerikai piacon kapható kisméretű szabadidőautók (SUV) fényszóróit vizsgálta az amerikai járműbiztosítók által fenntartott - magánkézben lévő - Insurance Institute for Highway Safety közlekedésbiztonsági intézet. A vizsgálatot egyrészt azért kezdeményezték, a fényszóróknak fontos szerepe van a balesetek elkerülésében, a halálos közúti balesetek fele ugyanis éjszaka, hajnalban vagy szürkületkor történik, amikor gyengék a fényviszonyok. Valamint azért, mert az autógyártók a fényszórókat elhanyagolják, más biztonsági funkciókra koncentrálnak - számol be a fényszórótesztről a CNN Money amerikai gazdasági lap online verziója.
Elfogadhatóak, határesetek, gyengék
A végeredmény lesújtó: a 21 vizsgált autóból mindössze 4 ért el megfelelő minősítést. Csak a Ford Escape, a Mazda CX-3, a Honda CR-V és a Hyundai Tucson Limited verziója ment át a vizsgán és kapott elfogadható minősítést. A BMW X1-et, a Mazda CX-5-öst, a Mitsubishi Outlandert, a Toyota RAV4-est és a Volkswagen Tiguant határesetnek tartották a tesztelők - ezek nem kapták meg az elfogadható minősítést, de nem is kerültek a legrosszabbak közé.
A 21-ből autóból 12 autó gyenge minősítést kapott, lényegében megbukott: Audi Q3, Buick Encore (General Motors), Honda HR-V , Subaru Forester, Mitsubishi Outlander Sport, Jeep Wrangler, Jeep Renegade, Jeep Patriot, Nissan Rouge, Kia Sportage, Fiat 500X, Chevrolet Trax. (Bár a Hyundai Tucsonok közül a LImited kivitelnek sikerült a vizsga, a többi kivitel gyenge osztályzatot kapott.)
Magasból magasba
A 21 autót éjszaka egyenes úton, jobb- és balkanyarban is vizsgálták, nézték azt is, hogy mennyire vakítja el a szembejövőket. Matthew Brumbelow vezető kutató azt mondta, hogy a SUV-ok fényszórói magasabban vannak, mint a hagyományos autókon, ezért lefelé kellene világítaniuk, ám sok esetben magasabbra világítanak, mint az intézet eddig tesztelt hagyományos autói.
A tesztből kiderült az is, hogy olyan prémium kategóriás autók is megbuktak, amelyeknek úgynevezett adaptív - a forgalmi helyzetekhez alkalmazkodó - fényszórójuk van.