A Microsoft saját blogjában számolt be a CrowdStrike szoftverfrissítése miatt július 19-én bekövetkezett globális rendszerleállás hatásairól, hogy mindez mit okozott a Windows-eszközökön.

„Bár a szoftverfrissítések időről időre okozhatnak összeomlást, a CrowdStrike-hoz hasonló méretű incidensek ritkák. Becsléseink szerint a CrowdStrike frissítése 8,5 millió Windows-eszközt érintett, vagyis az összes Windows-számítógép kevesebb mint egy százalékát” – áll a Microsoft hétvégi közleményében.

A vállalat szerint bár az érintett eszközök aránya viszonylag kicsi volt, az egyszerre súlyos gazdasági és társadalmi hatás azt mutatja, hogy „a CrowdStrike-ot olyan szervezetek használják, amelyek kritikus szolgáltatásokat nyújtanak”.

A közlemény egyúttal azt is megjegyzi, hogy a Crowdstrike segített a Microsoftnak egy olyan megoldás kidolgozásában, amely segít a helyzet gyorsabb kezelésében.

Pénteken világszerte több bank, légitársaság és médiacég rendszerei is teljesen leálltak egy, a Microsofthoz köthető hiba miatt. Péntek reggel többek között földre kényszerültek az American Airlines, a Delta Airlines, a United Airlines és az Allegiant Air járatai is.

A Crowdstrike nevű cég Falcon antivírus programjának frissítése akadhatott össze a Windows operációs rendszerekkel, ez állhat a leállások mögött. A CrowdStrike Japan szóvivője szerint „kék képernyő” jelenik meg azokon a PC-ken, amelyekre telepítve van a biztonsági szoftver.

A Crowdstrike vezérigazgatója, George Kurtz elnézést kért a káoszért, és már pénteken beszámolt arról, hogy a cég kiadta a javítást, a számítógépek pedig szép lassan visszatérhetnek a normál működéshez. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy „egy kis idő” eltelhet, mire minden rendszer rendesen fog működni.

Őskáosz: Minden a felhőben van, nem tudnak manuálisan járatot üzemeltetni

A pénteki Microsoft-káosz kapcsán a légiközlekedési szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a felhő-szolgáltatás, ma már olyan mint a víz vagy az áram – nélküle nem nagyon lehet már létezni.

A részletekről ITT írtunk bővebben.