Németországban körülbelül minden második cég éppen munkahelyeket szüntet meg az autóipari beszállítók piacán.
A túlnyomórészt középvállalatokból álló, pótkocsi-, utánfutó-, karosszéria- és buszgyártó szektor szereplőinek 82 százaléka pedig azt tervezi, hogy a közeljövőben visszafogja (azaz elhalasztja, áthelyezi vagy megszűnteti) a hazai beruházásait, míg 37 százalékuk inkább külföldre viszi a pénzét.
Ez derül ki a német Autóipari Szövetség (VDA) friss felméréséből, amelyet szerdán mutattak be a Bonnban megrendezett 24. kkv-konferencián.
Hildegard Müller, a VDA elnöke szerint komoly figyelmeztetés a szövetségi kormánynak, hogy egyre több közepes méretű autóipari vállalat tervez kivonulni az országból, ami arra utal, hogy sérült az az ipari hálózat, amely Európa vezető gazdaságát prominens üzleti helyszínné emelte.
„Versenyképes energiaárak, adó- és illetékrendszer, illetve gyors tervezési és jóváhagyási eljárások nélkül a németországi autógyártás erejét veszti" – mondta az iparági vezető, aki korábban maga is tagja volt a szövetségi kormánynak.
Már a túlélésre játszanak a beszállítók
A meghatározó szervezet friss felméréséből kiderült: mindössze a hazai beszállítók 22 százaléka számít némi javulásra a gazdasági körülményekben, míg a szektor szereplőinek több mint a fele immár a túlélésre játszik.
A szövetség szerint ugyan a cégek nagyra értékelik Németország, mint üzleti helyszín előnyeit: az ipari hálózatot, a duális képzést, az infrastruktúrát és a politikai stabilitást, ezzel együtt minden második kkv-nak komoly kihívást jelentenek a gázárak, illetve az adók és az illetékek mellett a magas áramárak.
Miközben az autóipari beszállítók 36 százaléka már használ mesterséges intelligenciát a gyártásban és a minőségbiztosításban, a legnagyobb kihívást nem is a szakképzett munkaerő jelentős hiánya okozza számukra, hanem az állami bürokrácia.
„Itt a közepes méretű autóipari vállalatok az abszolút határokon vannak" – magyarázta Arndt G. Kirchhoff, a VDA alelnöke a konferencián, kiemelve, hogy a cégekre egyre több teher nehezedik, ezért a kormánynak sürgősen ellenintézkedéseket kellene tennie.
Nagyot zuhant a használt autók ára
A 2022 nyarán kezdődő megugrás után a használt autók ára jelentősen lelassult az idén, sőt, év eleje óta 5,7 százalékkal, azaz átlagosan 1640 euróval lehet olcsóbban kapni a német piacon kínált gépkocsikat. Az Európában legnagyobbnak számító AutoScout24 online platform gyűjtése szerint az árak mostanra visszatértek a két évvel ezelőtti, májusi szintre: egy SUV például átlagosan 34 846 euróba, egy kisautó 14 638 euróba, a kompakt osztály pedig 19 096 euróba került az előző hónapban. Májusban a dízel autók átlagára 24 594 euró, a benzinmotorosoké 26 455 euró, a tisztán elektromos autóké pedig 38 854 euró volt. A hibrid járművek átlagos ára pedig 46 787 euró körül alakult az online piactéren – írja az Oe.24.Elküldik a dolgozókat vagy csődöt jelentenek
Főként, hogy minden harmadik beszállító a hazai piac helyett már inkább más EU-országban vagy Ázsiában, Észak-Amerikában keresi a számítását, míg 13 százalékuk annyira nehéz pénzügyi helyzetben van, hogy megszűnteti a németországi beruházásait, kivonul vagy csődöt jelent.
A szövetség szerint az is riasztó tendencia, hogy az autóipar a klímasemlegesség és a digitalizáció irányába történő átalakulása miatt a munkaerőhiány ellenére munkahelyek szűnnek meg: a felmérésben megkérdezett szektorszereplők körülbelül fele nyilatkozott úgy, hogy jelenleg létszámleépítésben van.
Bírálják a kereskedelempolitikát
A VDA felmérése arra is rámutat, hogy a cégek 80 százaléka szerint az EU kereskedelempolitikája nem járul hozzá az ipari kkv-k boldogulásához, ráadásul a növekvő kereskedelmi konfliktusok várhatóan negatív hatással lesznek a cégekre.
A szabad és tisztességes kereskedelem kulcsfontosságú a jólét és a foglalkoztatás szempontjából, különösen egy olyan exportáló nemzet számára, mint Németország. Iparunkban a munkahelyek körülbelül 70 százaléka függ az exporttól, a szabadkereskedelmi megállapodások terén azonban minimális az előrelépés – hívta fel a figyelmet az elnök, aki szerint a számos európai döntést ért kritika ellenére egy dolog világos: Európa egységes piaca nélkülözhetetlen a béke és a biztonság, valamint a jólét garantálójaként.