Váratlanul kiderült, hogy a Volkswagen AG-nek 2,5 milliárd euróval (több mint 800 milliárd forint, közel két 4-es metró ára) többe kerül félmillió az USA-ban eladott dízelmotoros autójának visszavásárlása vagy kijavítása - adta hírül a Bloomberg. Ezt a feladatot a következő két évben kell elvégeznie a vállalatnak.
Ezzel a VW összes kára a dízelbotrány miatt elérte a 25 milliárd eurót, azaz a 30 milliárd dollárt. Az autógyártó félúton jár a BP-hez képest, amelynek eddig közel 62 milliárd dollárjába került a Mexikói-öbölben lévő Deepwater Horizon olajplatformon 2010 áprilisában történt robbanás és az utána keletkezett környezetszennyezés okozta kár.
Kapcsolódó
Elúszik a profit
Az újabb cech elviszi a Volkswagen két évre várt 4,45 milliárd eurós nyereségének több mint felét - vélik a Bloombergnek nyilatkozó elemzők. A VW elismerte, hogy az újabb tartalékképzési kényszer miatt a tervezettnél kisebb lesz harmadik negyedéves üzemi eredménye.
A cég 15 hónappal ezelőtt állapodott meg az amerikai hatóságokkal az 500 ezer Golf, Jetta és Audi A3-as modell motorjának felülvizsgálatáról vagy az autók visszavásárlásáról, miután olyan szoftverrel adták el ezeket, amely meghamisítja a károsanyag-kibocsátási adatokat. A VW bejelentése szerint gondok orvoslása nehezebb és tovább tart, mint hitték, ami autónként 5000 eurós (1,55 millió forint) pluszköltséget okoz.
A bejelentés után a frankfurti tőzsdén négy százalékkal, 133 euró alá esett - majd 136 euró fölé korrigált - a vállalat részvényárfolyama, amely egyébként nem tért teljesen magához a három évvel ezelőtt kirobbant dízelbotrány kezdete óta.
Nyúlik, mint a rétestészta
Az újabb csapás emlékeztetheti az autósokat és az autóipart, hogy igen messze van még a dízelválság vége. Ezzel egyben aláássa a Volkswagen törekvéseit arra, hogy továbblépjen. A cég agresszív propagandával váltott irányt, azt ígérve ügyfeleinek, hogy hamarosan viszonylag olcsó elektromos autók tömegeit fogja kínálni nekik.
A müncheni ügyészség a héten tartóztatta le Wolfgang Hatzot, a VW mérnökét az autógyártó Audi divíziójánál történt csalással összefüggésben. Ő a második letartóztatott az ügyben, de a német autógyárt a büntetőeljárásokon túl több száz perre számíthat a részvényeit vásárló befektetők és az autóit használó autósok részéről.
Nőtt a kockázat
A világ egyik legnagyobb autógyártója 20 milliárd eurót akar költeni 2030-ig az elektromos autók fejlesztésére és további 50 milliárdot az ezek hajtásához szükséges akkumulátorok megvásárlására. A frankfurti autókiállításon szeptember elején azt ígérték, hogy a VW mind a 300 modelljének lesz elektromos változata.
Az autógyártó trezorjaiban 23,7 milliárd euró lapult június végén. Ez adja a fejlesztésekhez szükséges források alapját. A Volkswagen fizetőképessége, ha csak a tőkét nézzük meglehetősen likvid, azaz bőven van pénze - véli Jürgen Pieper frankfurti pénzügyi szakértő.
Ugyanakkor látva a dízelmotoros autók hanyatlását Európában és az elektromos meghajtás fejlesztésének óriási költségeit, a cég jövőjével kapcsolatos kockázatok a dízelbotrány elhúzódása miatt nőttek - teszi hozzá.
(A nyitókép forrása: VW Media)