Előrehaladott tárgyalásokat folytat egymással a PSA Peugeot-Citroen és a General Motors (GM) arról, hogy egyesítik erőiket az európai autó- és autóalkatrész-gyártásban - szivárogtatták ki a cég háza tájáról azzal, hogy a szövetséget a márciusi eleji genfi autókiállításon jelenthetik be. Ha a megállapodást megkötik, akkor a két vállalat közösen fejleszthet motorokat, erőátviteli rendszereket és teles autókat, amelyeket azután saját márkájuk alatt forgalmazhatnak.

A kapcsolat nem jelentené a vállalatok egyesítését és várhatóan nem járna részvénycserével sem. Mindkét fél tárgyalásokat folytat más európai autógyártókkal is, miután mindketten bajban vannak, s ezért keresik azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével csökkenthetik költségeiket és visszanyerhetnék profittermelő képességüket.

Levajazták fehér asztal mellett?

A tárgyalások hónapokkal ezelőtt kezdődtek, Philippe Varin, a francia vállalat vezérigazgatója januárban Detroitban, az ottani autóshow-hoz kapcsolódóan részt vett egy közös vacsorán a GM vezetőivel. A Peugeot-Citroen tegnap nyilvánosságra hozott hivatalos közleménye szerint a vállalat keresi az együttműködési lehetőségeket, ám az eddigi megbeszélések alapján semmi biztosat nem tudnak mondani. A GM nem kommentálta a szövetség hírét.

A PSA és a GM az európai autógyártás két vergődő cége. Vesztésre állnak a brutális kapacitásfelesleg mellett a zsugorodó piac miatt is egyre élesebb árversenyben. A Peugeot-Citroen 2009 óta keres partnert, a cég tulajdonosai bárkivel hajlandóak együttműködni, feltéve, hogy nem kell feladniuk domináns pozícióikat az autógyártóban.

Veszteség, veszteség

A Peugeot-Citroen 497 millió euró veszteséget könyvelt el 2011 második felében fő tevékenységén, az autógyártáson, és jelezte, hogy az év folyamán 1,6 milliárd euróval csökkentek pénztartalékai. Az Opel 747 milliós veszteséggel zárta az elmúlt évet. Az amerikai tulajdonos új stratégiát hirdetett, amelynek értelmében alacsonyabb költségszinten kell elérniük a nullszaldót.

A két vállalat együttműködése ésszerű lenne abból szempontból, hogy gyártásuk és fő piacaik nem nagyon fedik át egymást. A PSA üzemei Franciaországban, illetve Dél- és Kelet-Közép-Európában vannak, míg az Opeléi Németországban és Észak-Európában. A Peugeot-Citroen miniautókat gyárt együtt Csehországban a Toyotával, és sikeresen együttműködik a Mitsubishivel, illetve a BMW-vel, viszont a FIAT-tal eredménytelen tárgyalásokat folytatott.