A Ryanair célja, hogy megduplázza bevételeit a gyorsan növekvő lengyel piacon, valamint a régióban, és a következő évtizedben egész Kelet-Európában terjeszkedjen, felvéve a versenyt a rivális Wizz Airrel, új frontot nyitva a fapados légitársaságok harcában.
Támadnak az írek
Michael O'Leary vezérigazgató a Reutersnek nyilatkozva elmondta, hogy már több mint egy tucat lengyel repülőtérről, köztük kilenc bázisról működnek, és gyakran tárgyalnak különleges megállapodásokról az alacsonyabb díjak biztosítása érdekében, ami kulcsfontosságú a költségek és a viteldíjak alacsonyan tartásáért folytatott versenyben.
– számolt be a kíméletlen árháborúról a Ryanair-vezér, aki a stratégia példájaként Albániát hozta fel, ahol a Ryanair idén télen 25 új útvonal megnyitását tervezi, hogy felvegye a harcot a Wizz Air ellenében.
O'Leary azt is elmondta, hogy a vállalat által a következő nyolc évben tervezett 400 új repülőgépből mintegy 180 Közép- és Kelet-Európában fog üzemelni.
A Reuters beszámolója szerint a magyarországi székhelyű Wizz Air felveszi a versenyt a legfőbb piaci vetélytársaival.
35 új Wizz Air repülőgép Lengyelországban
Váradi József vezérigazgató a lapnak elmondta: hamarosan 35 új repülőgépet indítanak Lengyelországban.
Éves szinten kétszámjegyű növekedést tervezünk a következő hét-nyolc évben a régióban
– hangsúlyozta Váradi József.
Az IBA adatelemző cég szerint a fapados légitársaságok a lengyelországi légiközlekedési piac több mint 59 százalékát birtokolják, szemben a 2021-es 31 százalékkal.
Ez az arány várhatóan tovább fog nőni, mivel egyre több lengyel utazik turistaként és munkavállalóként, nem pedig migrációs céllal – mondta Michal Kaczmarzyk, a Ryanair varsói székhelyű, fapados charter- és diszkont leányvállalatának, a Buzznak a vezérigazgatója.
Hozzátette, hogy a Buzz és a Ryanair elsősorban a regionális repülőterekre összpontosít, mint például a Varsó melletti Modlin vagy a Krakkó melletti Katowice.
Ez ellentétben áll a Wizzzel, amely főként Varsó fő, Chopin repülőteréről repül, és Kaczmarzyk szerint ez azt jelenti, hogy senki sem tudja helyettesíteni a Ryanair lengyelországi kínálatát.
A Lengyel Polgári Légiközlekedési Hatóság adatai szerint a lengyel légiközlekedési piacon az idei első negyedévben az éllovas Ryanair piaci részesedése 35,3 százalékos volt, a második helyen a LOT áll 24,4 százalékkal, míg Wizz Air 22,7 százalékkal a harmadik.
Az első három helyezett után hatalmas a szakadék, hiszen a negyedik Lufthansa 3,9 százalékos, az ötödik KLM 1,8 százalékos, a hatodik-hetedik Enter Air és az EasyJet pedig 1,3-1,3 százalékos piaci részesedéssel bír.
Lengyel ígéret
A Ryanair lengyelországi nyomulása akkor történik, amikor az írországi székhelyű vállalatnak szembeszéllel kell számolnia Olaszországban, ahol a legnagyobb légitársaság a piacon, és Franciaországban, mivel ott a szabályozó hatóságok minimális jegyárakat akarnak bevezetni a rövid távú járatok visszaszorítása érdekében környezetvédelmi okokból, illetve a busz- és vasúttársaságok védelméért.
Ehhez képest Lengyelország és Kelet-Európa enyhébb szabályozási követelményei, alacsonyabb környezetvédelmi ellenőrzése és gyenge vasúti összeköttetései miatt vonzó piacnak számítanak.
„A regionális repülőterek létfontosságú szerepet játszanak a lengyelországi utasforgalomban, a 10 legnagyobb lengyel regionális repülőtér a piaci részesedés közel 50 százalékával rendelkezik, és a járvány utáni erősen fellendült a forgalom” – hangsúlyozta Dan Taylor, az IBA Insight tanácsadói részlegének vezetője.
Több repülőgép
Kaczmarzyk szerint mind a Ryanair, mind a Wizz Air számára az új repülőgépek is a terjeszkedés motorját jelentik: a Ryanair az év elején bejelentett 300 gépes rendelés jelentős részét Lengyelországban és a szomszédos országokban fogja elhelyezni.
Ma 64 repülőgépünk van a régióban. Feltételezzük, hogy 10 éven belül legalább megduplázzuk a flottát. Ha ma itt a régióban körülbelül 30 millió utasunk van, akkor feltételezzük, hogy 60 millió lesz
– közölte a Ryanairhez köthető Buzz varsói vezetője.
Váradi József eközben ugyanilyen magabiztos a lengyel és a szomszédos piacok kilátásait illetően, valamint abban, hogy a Wizzhez hasonló légitársaságok képesek lesznek részesedést szerezni az olyan nemzeti légitársaságoktól, mint a lengyel LOT vagy a román TAROM.
Megjegyezte, hogy a Lengyelországgal határos ukrajnai háború nem rontotta az utazási kedvét.
Végeredményben, amíg a gazdaságok növekednek, a GDP emelkedik, addig a fogyasztóknak több rendelkezésre álló jövedelme lesz, és a légitársaságok továbbra is profitálnak belőle. Ez az, amit látunk, és amit továbbra is látni fogunk
– fűzte hozzá a Reutersnek a Wizz Air vezérigazgatója.