A Starbucks friss pénzügyi jelentése szerint 1,77 milliárd dollár értékű, olyan beváltatlan ajándékkártya van a vásárlóknál, amiket várhatóan nem is fognak felhasználni. Ez 9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.
A fintech.hu cikke szerint a kávézólánc minden évben több milliárd dollár értékben értékesít ilyen kártyákat, ezeket jellemzően 12 hónapon belül beváltják. A fel nem használt kártyák azonban bevételként kerülnek be a cég könyveibe.
2019-ben 98 milliárd dollár értékben vásároltak az amerikaiak ajándékkártyákat, amelyek 2-4 százaléka sosem került beváltásra. A legnagyobb értékesítők között a Starbucks mellett ott van az Amazon, a Walmart és az eBay is.
A felhasználatlan ajándékkártyákon maradt összegek ún. „breakage” bevételként kerülnek be a könyvelésbe. Az ajándékkártyák lejárati ideje után a feltöltött összeget már nem lehet termékekre vagy szolgáltatásokra elkölteni, a kártyákon maradt egyenleg a kártyát kibocsátó pénzintézetnél és a kártyát értékesítő kereskedőnél landol, amit bevételként könyvelhetnek el.
A Starbucks kártyáinak döntő része nem rendelkezik lejárattal, ennek ellenére minden évben jelentős bevételt számolnak el utánuk, mivel a kibocsátástól számított 1 év után a kártyák töredékét használják fel csak fel a tulajdonosaik.
Amennyiben a kártya tulajdonosa mégis betér egy kávéra, akkor a korábban elszámolt összegnek költségként kell szerepelnie a pénzügyi elszámolásokban. A Starbucks az előző két pénzügyi évében rendre 200 millió dollár feletti brakeage bevélt jelentett. 191 és 196 millió dollár érkezett a saját üzletekben értékesített kártyákból, és közel 19, illetve 17 millió dollár pedig Starbucks liszensszel rendelkező kávézókból.