Továbbra sincs tervben, hogy az Audihoz és a Daimlerhez hasonlóan gyártóbázist építsen a BMW, sem Magyarországon, sem a kelet-közép-európai régióban - mondta lapunknak még hétfőn, Münchenben Harald Krüger, a BMW AG igazgatóságának tagja, aki április 1-jétől a gyártásért felel majd. A szlovák Hospodarské Noviny viszont Ian Robertsont, a BMW értékesítésért és marketingért felelős igazgatósági tagját idézve szerdai számában azt írta, hogy a társaságnak kapacitásbővítésre van szüksége, amihez az egyik új üzemét Kelet-Európában tervezik felépíteni és Szlovákia legesélyesebb jelöltek között van.

Az egymásnak ellentmondó információk kapcsán megkerestük a BMW-t is. A társaság válasza szerint "Robertson nem állította, hogy a BMW-csoport döntést hozott volna egy új kelet-európai vagy szlovákiai gyárról. Azt megerősítette viszont, hogy a cég rendszeresen megvizsgál különböző országokat a világ minden táján, mint lehetséges jövőbeni gyártási helyszíneket". Hozzátették: ez része a BMW-csoport hosszútávú termelési és növekedési stratégiájának, anélkül, hogy lenne bármilyen konkrét terv vagy döntés egy új gyártási helyszín létrehozásáról. A BMW-csoport jelenleg nem tervezi, hogy gyárat építene Szlovákiában - szögezte le a társaság.

A BMW-nek a Visegrádi-országok egyikében sincs üzeme, a volt szocialista blokk területén pedig csak Kalinyingrádban, amely a lendületesen, tavaly 33 százalékkal növekvő orosz piacra szerel össze személyautókat. Magyarországhoz az ausztriai üzemek vannak a legközelebb: Steyr városában a csoport legnagyobb motorgyára van, Grazban pedig a Magna Steyr gyárt a BMW számára Miniket.

Egy kelet-európai beruházás mellett lehet érv az, hogy több autógyártó számára bevált helyszínnek számít a régió, viszonylag közel vannak a már meglévő BMW-egységek, illetve a csoport globális járműeladásainak közel 47 százaléka az európai piacon történik.

Ellenérv lehet ugyanakkor, hogy bár kontinensünk piaci szerepe jelentős, az elmúlt években látványos és folyamatos csökkenés következett be, hiszen az eladásokon belül néhány éve még 60 százalék körül volt Európa aránya. (Ez azt jelenti, hogy Európában összesen 865,4 ezer jármű kelt el, miközben csak a németországi gyárakból több mint egymillió darab került ki.) Amerika és Ázsia viszont számottevő növekedést produkál, előbbi súlya tavaly 23 százalékra rúgott, utóbbié megközelítette a 27 százalékot. Különösen Kína mutat elképesztő tempót: az ottani eladások egy év alatt több mint 40 százalékkal 327,3 ezer darabra nőttek, ami a BMW-csoport eladásain belül közel 18 százalékos súlynak felel meg. Ehhez képest a két kínai üzemben alig 150 ezer autó készült tavaly.

A VW duplázott Szlovákiában

- Fennállásának legproduktívabb évét tudhatja maga mögött a Volkswagen Slovakia, amely tavaly csaknem duplájára emelte gyártását az előző évihez képest - közölte Vladimír Machalík, a pozsonyi VW szóvivője az MTI-vel csütörtökön. A pozsonyi autógyár gyártósorairól 2012-ben 419 888 gépkocsi gördült le, ez 99,5 százalékkal több a 2011-esnél. A VW Slovakia forgalma tavaly 27 százalékkal 6,59 milliárd euróra nőtt. Az adózott nyereségük 26 százalékkal 170 millió euróra emelkedett.