A múlt hónap óta a magasabb béreket követelő textilipari dolgozók erőszakos tüntetései rázták meg a szegény dél-ázsiai országot, ezekben legkevesebb három munkás meghalt, és több mint hetven üzemet kifosztottak vagy megrongáltak a rendőrség szerint.
A textilipari minimálbér-bizottság a héten a havibér 56,25 százalékos emelését javasolta az ágazat négymillió dolgozója számára, 12 500 takára (39 572 forint) növelve a havi járandóságot, amit a szakszervezetek „nevetségesnek” találtak, és azon nyomban el is utasítottak.
Csütörtökön 15 ezer munkás csapott össze a rendőrökkel egy autópályán, és kifosztották a Tuszuka gyárat és még tucatnyi másik üzemet. A rendőrség 11 ezer ember ellen indított eljárást a Tuszuka konfekciós ruhagyár elleni garázdaság miatt – közölte Mosarraf Hoszain országos rendőrkapitány.
A nagyobb tüntetések vagy politikai erőszakcselekmények után a bangladesi rendőrség gyakran indít eljárást ezrek ellen, anélkül, hogy megnevezné őket, amivel bírálói szerint az ellenzéket akarja megfélemlíteni.
A béremeléssel kapcsolatos tüntetések komoly fejtörést okoznak az országot 2009 óta vaskézzel irányító Sejk Haszina miniszterelnöknek. Az ébredő ellenzék kétségbe vonja a hatalmát, és januárban választások esedékesek az országban.
Az iparág a legszegényebb embereket foglalkoztatja
A délkelet-ázsiai ruhaiparban uralkodó munkakörülményeket már korábban is megkérdőjelezték. Bangladesben azonban a pusztító Rana Plaza összeomlása óta eltelt mintegy 10 évben nem voltak ilyen mértékű erőszakos tüntetések. A kilencemeletes épületben ruhagyárakat zsúfoltak össze, és a katasztrófában 1100 ember, főként nők haltak meg.
Bár a körülmények azóta javultak, és a bérek is emelkedtek, a ruhaipar értékének növekedése messze meghaladta ezeket. A 2011-es 14,6 milliárd dollárról 2019-re 33,1 milliárd dollárra ugrott a ruhakivitel Bangladesből, amely 2031-re közepes jövedelmű országgá kíván válni a McKinsey tanácsadó csoport szerint.
A konfekcionált ruházati cikkek gyártása uralja az ország ipari szektorát, amely az amerikai kereskedelmi minisztérium szerint Banglades éves bruttó hazai termékének 35,1 százalékát adja.
Az ismert ruhamárkák tárgyalást sürgetnek
Tizennyolc márka, köztük a H&M, a Levi's, a Gap, a Puma és az Abercrombie & Fitch a múlt hónapban levelet küldött a bangladesi miniszterelnöknek, amelyben békés tárgyalásokat sürgetett, és felszólított arra, hogy az új minimálbér fedezze a munkavállalók alapvető szükségleteit. Az Amerikai Ruházati és Lábbeli Szövetség (American Apparel and Footwear Association, AAFP), amely márkákat képvisel az Egyesült Államokban, a minimálbér időszerűbb felülvizsgálatát javasolja. Bangladesben jelenleg ötévente felülvizsgálják a minimálbért.
A fogyasztók felelőssége
A Bangladesben gyártott ruházati cikkek szinte valamennyi fogyasztója az országon kívül él. A Világbank szerint 2019-ben a ruházati cikkek exportja tette ki Banglades teljes exportbevételének 84 százalékát.
A fogyasztók gyors, olcsó és azonnali dolgokat akarnak – különösen, mivel a fogyasztói vásárlási szokások az infláció közepette a megfizethetőbb áruk felé hajlanak. És miközben a fogyasztók fiatalabb generációja elgondolkodik azon, hogy honnan származik a ruhájuk és hogyan készül, az iparág nem számíthat arra, hogy a fogyasztók emelik a béreket – mondja Jason Judd, a Cornell Egyetem Globális Munkaügyi Intézetének igazgatója.