Toyota japán autógyártó szerdán közölte, hogy az áprilisban kezdődött pénzügyi évben az anyagköltségek több mint kétszeresére, 1,45 billió jenre, azaz mintegy 11,1 milliárd dollárra emelkedésére számít. A vállalat közölte, hogy az éves növekedésből mintegy 300 milliárd jent, azaz mintegy 2,3 milliárd dollárt tervez kompenzálni költségcsökkentési erőfeszítésekkel – írja a CNBC.
A globális autóipar nagyjából másfél éve küzd az ellátási lánc problémáival. A félvezető chipek globális hiánya miatt szórványosan gyárakat zártak be és jelentősen csökkentették a járművek mennyiségét. A Toyota a chiphiány elejét jobban átvészelte, mint néhány más autógyártó, de a magasabb infláció, a megnövekedett költségek és az ellátási lánc további problémái összeadódtak.
A Covid-19 továbbra is problémát jelent. A Toyota kedden közölte, hogy a Kínában bekövetkező zárlatok miatt májusban legfeljebb hat napra felfüggeszti nyolc hazai gyár 14 gyártósorának működését.
A Toyota arra számít, hogy működési eredménye 2,40 billió jenre (19,7 milliárd dollár) csökken a folyó pénzügyi évben, szemben a márciusban véget ért előző pénzügyi év 3 billió jenjével (22,9 milliárd dollár). A nettó eredményt is 20 százalékkal 2,26 billió jenre (18,5 milliárd dollár) prognosztizálja, annak ellenére, hogy a várakozások szerint a globális kiskereskedelmi eladások rekordot fognak elérni ebben az időszakban.
A Toyota a legújabb autógyártó, amely a költségek emelkedésére figyelmeztet. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk az inflációt okolta az elektromos járművei árának emeléséért. A General Motors és a Ford Motor szintén jelentős költségnövekedésre figyelmeztetett idén.